به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۹

درگذشت حسن توفیق، مدیرمسوول نشریه توفیق


 حسن توفیق، کاریکاتوریست، مدیرمسوول نشریه توفیق و بزرگ‌ترین برادر از برادران توفیق، در ۹۵ سالگی درگذشت.
خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه ۱۱ خرداد، به نقل از هادی حیدری، کارتونیست نوشت توفیق بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آسیا در تهران درگذشت. حسن توفیق از مدیران مسوول هفته‌نامه فکاهی توفیق بود که دوره سوم این مجله را منتشر کردند و او به مدت ۲۹ سال مدیریت این نشریه را برعهده داشت. این مجله نزدیک به نیم قرن فعالیت داشت. حسن توفیق مطالب طنز نیز می‌نوشت که با نام‌های مستعاری همچون «شرمسار خشن» و «میرزاقشمشم» منتشر می‌شد.

حسن (دوزنده) توفیق، برادر ارشد حسین و عباس (از نوه‌های خواهری حسین‌خان توفیق، بنیان‌گذار روزنامه توفیق در سال ١٣٠١)، متولد ١١ اسفندماه ١٣٠۴ بود. او در دبستان دارالفنون تا اخذ دیپلم متوسطه تحصیل کرد. سپس به دانشگاه تهران راه یافت و در رشته حقوق قضایی فارغ‌التحصیل شد. کارمند وزارت دارایی بود و مدتی در دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی) درس می‌داد.

حسن توفیق، از دوران محمدعلی توفیق (١٣٢٢)، رسما به جمع طنزپردازان توفیق پیوست. از همان ابتدا نیز قدرت مدیریت خودش را نشان داد و پس از برکناری سردبیران چپ‌گرا و متمایل به حزب توده، سردبیری توفیق را با همراهی برادرانش برعهده گرفت، اغلب کاریکاتورهای روی جلد توفیق در دوره دوم و سوم، کار اوست.

او در ابتدا با راهنمایی و همکاری روح‌الله داوری، از کاریکاتوریست‌های متأخر توفیق و سپس به‌صورت مستقل شروع به خلق آثار ماندگارش در هفته‌نامه می‌کند.

برگزاری اولین دوره کلاس‌های آموزشی کاریکاتور در ایران و سازمان‌دهی کردن تیم کاریکاتور توفیق، از نوآوری‌های حسن توفیق است. 

پس از توقیف توفیق (تیرماه ١٣۵٠)، حسن و برادرانش بسیار کوشیدند تا راه گریزی برای انتشار مجدد بیابند، اما تلاش‌شان در عین حقانیت‌شان، اثربخش نبود و توفیق، قربانی سیاست‌های تلخ حاکمیتی شد. او مدتی در ایران بود و سپس همراه خانواده راهی امریکا شد و پس از چندی مجددا به ایران بازگشت.

ایران اینترنشنال