به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۶، ۱۴۰۰

ناتالی امیری خبرنگار ایرانی تبار، بهترین گزارشگر سیاسی سال آلمان شناخته شد

 

جایزه بهترین گزارشگر سیاسی آلمان در سال ۲۰۲۱ به ناتالی امیری مجری و خبرنگار آلمانی ایرانی تبار تعلق گرفت. ناتالی امیری، زاده ۱۹۷۸ در مونیخ، در سال ۲۰۲۰ نیز جزو ده خبرنگار برتر آلمان معرفی شده بود.


به گزارش رادیو آلمان ناتالی امیری به صورت پیگیر از رویدادهای افغانستان و سوریه گزارش تهیه می کند و در سال جاری به خاطر کتاب "در میان دو جهان" مورد استقبال افکار عمومی در آلمان واقع شد. او در این کتاب از تجربیات گوناگون خود در جریان اقامت پنج ساله در تهران نوشته است.


امیری کتاب دیگری هم با عنوان "شکست‌خوردۀ پیروز" درباره بازگشت به قدرت طالبان در افغانستان نوشته که قرار است در ماه مارس سال ۲۰۲۲ منتشر شود.


امیری در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سرپرستی دفتر خبری شبکه نخست تلویزیون آلمان در تهران را به عهده داشت و در سال ۲۰۲۰ پس از هشدار وزارت خارجه آلمان از این مقام کناره گرفت.


پدر ناتالی امیری در دهه ۱۹۶۰ میلادی از ایران به آلمان مهاجرت کرد و در مونیخ اقامت گزید. ناتالی در مونیخ به دبستان و دبیرستان رفت و بعد در دانشگاه "اتو فریدریش" شهر بامبرگ به تحصیل در رشته شرق شناسی و ایران شناسی پرداخت. او، ترم های تحصیلی خارجی خود را در تهران و سوریه سپری کرد و در پایان تحصیلات دانشگاهی دو سال برای سفارت آلمان در تهران کار کرد.


فعالیت های رسانه ای متنوع

فعالیت های رسانه ای امیری در سال ۲۰۰۷ با شبکه نخست تلویزیون آلمان آغاز شد. چهار سال بعد، او علاوه بر تهیه گزارش های سیاسی برای این شبکه تلویزیونی، با فرستنده های رادیوئی و تلویزیونی فونیکس، دویچه وله و رادیو آلمان نیز همکاری می کرد. از سال ۲۰۱۷ تفسیر سیاسی روز در رادیو تلویزیون بایرن نیز بر این فعالیت ها افزوده شد.


خانم امیری در سال ۲۰۱۵ به خاطر نوشتن متن گزارش تلویزیونی "مرگ در لامباروزا، گناه اروپا" برای کسب نهمین جایزه حقوق بشر عفو بین المللی معرفی و در سال ۲۰۱۸ نیز به خاطر گزارش "گم شده در آلمان، در جست و جوی پناهجویان مفقودالاثر" نامزد دریافت جایزه گرمی شد.


امیری از سال ۲۰۱۵ تا ماه می سال ۲۰۲۰ سرپرستی دفتر شبکه اول تلویزیون آلمان در تهران را نیز به عهده داشت، اما پس از هشدار وزارت خارجه آلمان ناگزیر این مسئولیت را رها کرد. وزارت خارجه آلمان ابراز نگرانی کرده بود که امیری در تهران ممکن است گروگان گرفته شود.


برای وزارت خارجه آلمان روشن بود که در صورت دستگیری امیری، به عنوان یک روزنامه نگار دوملیتی، ایران او را تبعه خود می دانست و سفارت آلمان در تهران هم نمی توانست سرنوشت وی را مثل سایر گروگان های دوملیتی پی گیری کند. امیری در مصاحبه ای با "ساپ" اعلام کرده بود که بارها بازداشت و بازجوئی شده و حتی یکبار گذرنامه او را توقیف کرده اند. وی همچنین گفته بود به او پیشنهاد کرده اند زندانی شود تا چهره شناخته تری در رسانه ها بیابد.


اداره مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ

امیری پس از ترک ایران بر فعالیت های رسانه ای خود به عنوان یک خبرنگار سیاسی افزود و در سال ۲۰۲۱ اداره مراسم افتتاحیه دیجیتال کنفرانس امنیتی مونیخ را نیز در کنار ولفگانگ ایشینگر رئیس این کنفرانس به عهده گرفت. قبول این وظیفه نشانه به رسمیت شناخته شدن او در آلمان به عنوان یک چهره سرشناس مطبوعاتی بود.


ناتالی امیری که در این سال ها همواره به تهیه گزارش از مناطق بحرانی جهان علاقه نشان داده است، با تهیه گزارشی تحت عنوان "جبهه ترور در سوریه" برای شبکه اول تلویزیون آلمان شهرت بین المللی یافت.


با تهیه گزارش "مرگ در لامباروزا" که در سال ۲۰۱۴ از تلویزیون آلمان پخش شد، او در سال ۲۰۱۵ همراه با الن تراپ جایزه رسانه های کلیسای کاتولیک آلمان را به دست آورد. ناتالی امیری در سال ۲۰۱۹ نیز به عنوان تهیه کننده بهترین گزارش اطلاعاتی خارجی معرفی شد و یک سال بعد جایزه مجله مدیوم آلمان را در میان ده روزنامه نگار سیاسی برتر سال آلمان به خود اختصاص داد.

رادیو بین المللی فرانسه