به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۷، ۱۴۰۰

صدور رای قطعی شکایت استاد شجریان پس از گذشت بیش از ۱۱ سال؛ صدا و سیما تبرئه شد

 

خبرگزاری هرانا – محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری از صدور رای قطعی پرونده شکایت استاد شجریان در خصوص پخش بدون مجوز آثارش در صداوسیما خبر داد. به گفته این وکیل دادگستری، رای دادگاه که پس از گذشت ۱۱ سال و ۴ ماه از زمان شکایت صادر شده و دادگاه در استدلالی ناموجه در حکم خود گفته است که معاونان وقت رئیس سازمان صداوسیما در امور صدا، دستور پخش نداده‌اند و آنها فقط مانع پخش نشدند، بر این اساس آقای شجریان میتواند از صدا و سیما مطالبه خسارت کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری از تبرئه صدا و سیما در خصوص پرونده شکایت محمدرضا برای پخش بدون مجوز آثارش خبر داد.


محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمدرضا شجریان در خصوص نتیجه دادگاه تجدیدنظر به هرانا گفت: «در رای صادره دادگاه تجدیدنظر آمده است که نشر آثار استاد شجریان در صدا و سیما از تیرماه ۸۳ به قدیم مشمول زمان شده و آثاری که از تیرماه ۸۳ تا تاریخ تنظیم شکایت (تیرماه ۸۸) در صدا و سیما پخش شده، جرم است.»


محمدحسین آقاسی با بیان اینکه دادگاه در استدلالی ناموجه عنوان کرده که آقایان محمد صوفی و حسن خجسته که در طول این مدت معاون رئیس سازمان صدا و سیما در امور صدا بودند، دستور پخش نداده اند و آنها فقط مانع پخش نشدند، افزود: «دادگاه در رای خود گفته است که دستور پخش آثار استاد شجریان توسط معاونان قدیمی صادر شده و همچنان ادامه داشته است. آقایان صوفی و خجسته باید از پخش آن جلوگیری میکردند که درواقع ترک فعل کردند و این ترک فعل جرم منصوب نمی شود. بر این اساس آقای شجریان میتواند از صدا و سیما مطالبه خسارت کند.»

وکیل محمدرضا شجریان ادامه داد: «این پرونده یازده سال و چهار ماه در موارد و مقاطعی به صورت عمدی معطل نگه داشته شده است. که از جمله میتوان به ۴۷ ماه معطل ماندن توسط عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران اشاره کرد. همچنین روند رسیدگی در دادگاه تجدید نظر از زمانی که جلسه محاکمه برگزار و رای صادر شد دو سال و دو ماه طول کشید. در صورتی که ظرف مدت یک هفته باید حکم صادر می شد. در آن زمان مسعودی مقام قاضی پرونده بود و پرونده را آنقدر معطل کردند که آقای مسعودی مقام از آن شعبه رفت و در مقام رئیس شعبه مجتمع قضایی امور اقتصادی منصوب شد و دو قاضی دیگر رای را صادر کردند. چنین مواردی بعث شد که رسیدگی به پرونده ۱۱ سال طول بکشد.»


لازم به ذکر است، تیر ماه سال ۸۸ به خاطر پخش بدون رضایت آثار استاد شجریان در صدا و سیما، وی شکایتی را مستند به ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان از این سازمان در دادسرای کارکنان دولت ثبت کرد.


در این ماده قانونی صراحتاً آمده که اگر آثار کسی را بدون اجازه انتشار، پخش یا نشر دهند، مجازاتش ۶ ماه تا دو سال حبس است.

محمدرضا شجریان که مهرماه امسال درگذشت در سال‌های پایانی عمر خود بارها به صراحت حکومت ایران را نقد کرده و در اعتراضات مردمی پس از انتخابات سال ۸۸ کنار مردم معترض ایستاد.