به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۰، ۱۴۰۰

حمله ترامپ به نتانیاهو: به من خیانت کرد، لعنت به او

 

اگر من نبودم، فکر می‌کنم اسرائیل نابود می‌شد

رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفته تصمیمش برای خروج از برجام به‌دلیل روابط او با اسرائیل بوده است

ایندیپندنت فارسی - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در گفت‌وگو با باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی، با انتقاد‌هایی تند و بی‌سابقه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، مدعی شد که اگر او نبود، اسرائیل نابود می‌شد. براساس این گفت‌وگو، دونالد ترامپ احساس می‌کند با وجود تمام اقدام‌ها و حمایت‌هایی که در چهار سال فعالیت خود انجام داده، با خیانت نتانیاهو رو‌به‌رو شده است.


دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در طول چهار سالی که هم‌زمان در ایالات متحده و اسرائیل قدرت را در دست داشتند، دست‌کم در انظار عمومی نزدیک‌ترین متحدان سیاسی یکدیگر محسوب می‌شدند، اما با توجه به کتاب باراک راوید، «صلح ترامپ: پیمان ابراهیم و تغییر ساختار خاورمیانه» که به زبان عبری نوشته و به‌تازگی منتشر شده است، نظر می‌رسد پس از این دوره، ترامپ نظر متفاوتی درمورد نتانیاهو دارد.


راوید برای نگارش کتاب خود با موضوع توافق‌های عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی که با میانجی‌گری ترامپ برقرار شد، در ماه‌های آوریل و ژوئیه دو گفت‌وگوی مفصل با رئیس جمهوری پیشین آمریکا انجام داده است. نسخه الکترونیکی این کتاب منتشر شده و روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت روز جمعه، ۱۹ آذرماه، بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، اما فروش عمومی نسخه کاغذی آن از روز جمعه آغاز می‌شود.


براساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ در گفت‌وگو با راوید، از نتانیاهو به‌دلیل تبریکش به جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، پس از پیروزی او در انتخابات سال گذشته انتقاد کرده و گفته است: «او خیلی زود [تبریک گفت]، زودتر از بیشتر افراد دیگر؛ از آن زمان، دیگر با او صحبت نکردم. لعنت به او.»


این گفته ترامپ، درحالی است که نتانیاهو در نوامبر سال گذشته، توییت تبریک اولیه‌اش به بایدن و معاون او، کامالا هریس را حدود دوازده ساعت بعد از اعلام پیروزی آن‌ها و در مقایسه با دیگر رهبران جهان، بسیار دیر تبریک گفت؛ اما به نظر می‌رسد اشاره ترامپ به تبریک نتانیاهو پس از تحلیف بایدن است که او به علت آنچه که تقلب عنوان می‌کرد، به نتایج انتخابات معترض بود و از حضور در مراسم تحلیف خودداری کرده بود.


ترامپ همچنین درحالی‌که با نام مستعار نتانیاهو یعنی «بی‌بی» به او اشاره کرده، گفته است: «هیچ‌کس بیشتر از من برای بی‌بی کار نکرده است. من از بی‌بی خوشم ‌می‌آمد. هنوز هم بی بی را دوست دارم. مردی که من بیش از هر شخص دیگری برای او تلاش کردم... اما وفاداری را هم دوست دارم. نخستین کسی که به بایدن تبریک گفت، بی‌بی بود. و نه تنها به او تبریک گفت، بلکه این کار را با ویدیو انجام داد. تبریکش ویدیویی بود.» افزود: «من شخصا از او ناامید شدم. بی‌بی می‌توانست ساکت بماند. او مرتکب اشتباه وحشتناکی شد.»


پیش از این مایکل ولف، روزنامه‌نگار آمریکایی نیز در کتاب «رانش زمین: روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ» که در ماه ژوئیه منتشر شد، به خشم ترامپ از پیام تبریک نتانیاهو به بایدن اشاره کرده و نوشته بود که به گفته ترامپ، توییت نتانیاهو، «خیانت محض» بود.


به نوشته یدیعوت احرونوت، ترامپ در گفت‌وگو با راوید چندین‌بار به عصبانیتش از دیدن ویدیوی تبریک بایدن اشاره کرده و گفته است همسرش، ملانیا، وقتی آن ویدیو را به او نشان داد، گفت: «وای، اینو ببین.»


دونالد ترامپ همچنین در این گفت‌وگو برای نخستین‌بار اعلام کرده است که تصمیمش برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، «به‌دلیل روابط او با اسرائیل و نه با نتانیاهو» و براساس «احساس او در قبال اسرائیل» بوده است. او همچنین مدعی شده است که اگر این کار را نمی‌کرد، «اسرائیل شاید تا الان نابود شده بود».


علاوه‌بر این، دونالد ترامپ، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را «فاجعه»‌ای دانست در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده و اکنون درصورت بازگشت دولت جو بایدن به آن اسرائیل در معرض «خطری بسیار جدی‌تر» قرار می‌گیرد.


رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین مدعی شد که با به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، نتانیاهو را در انتخابات آوریل ۲۰۱۹ نجات داده است. او گفت: «من این کار را درست قبل از انتخابات انجام دادم که به او کمک زیادی کرد... اگر من نبودم، او در انتخابات شکست می‌خورد... بعد از اینکه من این کار را کردم، او خیلی بالا رفت.»