به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۸۹

           شکیلا
مژده آزادی

باغبان مژده ی گل می شنوم از چمنت
قاصدک کو که سلامی برساند ز منت؟
وقت آن است که با نغمه ی مرغان سحر
پر و بالی بگشایی به هوای وطنت
بر لبت مژده‏ی آزادی ما می‏گذرد
جان صد مرغ گرفتار فدای دهنت

درخواست مادر ندا از مردم ایران
هاجر رستمی، مادر ندا آقاسلطان گفته است:«خواهش من این است ساعتی که ندا جان باخت در خانه‌هایتان یا هر جایی که هستید به یاد ندا شمعی روشن کنید». وی اعلام کرده است که مراسم سال‌گردی برای دخترش برگذار نخواهد کرد، اما بر سرمزار وی در بهشت زهرای تهران، خواهد رفت.»
تصویر لحظه مرگ «ندا آقاسلطان» در شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت، به شکل گسترده‌ای منتشر شد. انتشار گسترده تصاویر وی، باعث شد تا مسوولان جمهوری اسلامی، نسبت به فوت وی اظهارنظر کنند. آن‌ها مرگ «ندا آقاسلطان» را مشکوک ارزیابی کردند. محمود احمدی نژاد، طی اظهارنظری، مرگ وی را به سرویس های امنیتی اروپا و آمریکا نسبت داد. وی مرگ «ندا آقاسلطان» را، سناریویی برای انقلاب مخملی در ایران دانست و از سناریوی مشابهی در ونزوئلا سخن راند.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز تاکنون چندین بار، با پخش برنامه‌هایی، مرگ وی را به کشورهایی چون «انگلستان» نسبت داده است.

     عفو ‌بین‌الملل:
جمهوری اسلامی قاتل ندا را محاکمه کند

در آستانه سالروز کشته شدن نداآقا سلطان(۳۰ خرداد) سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست قاتل ندا را معرفی کنند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «یک سال پس از کشتن ندا آقا سلطان، کوتاهی مقام‌های ایرانی در به دست عدالت سپردان قاتل ندا، نمونه‌ای محکمی از فرهنگ معافیت از مجازات است که از زمان اعتراض‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۹ گسترش یافته است.»
سازمان عفو بین‌الملل تصریح می‌کند: «کشتن غیرقانونی ندا نه تنها مظهر نقض متعدد حقوق بشر ایرانی‌ها در طول سال گذشته است..... بلکه نشانگر خودداری مداوم دولت از به محاکمه کشاندن کسانی است که مسئول شکنجه و کشتن مخالفان دولت بوده‌اند.»
ندا آقا سلطان یکی از دهها نفری بود که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران کشته شدند.
در فهرستیکه هیات پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی در سال گذشته منتشر کردند، نام‌های بیش از ۷۰ نفر قید شده است که در جریان رویدادهای پس از انتخابات کشته شده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل در ادامه می‌گوید: «با وجود انبوهی از شواهد ویدئویی و شاهدان عینی، مقام‌های ایرانی هیچگونه تحقیق مستقلی نه برای مرگ ندا و نه برای مرگ‌های بسیاری به دست نیروهای دولتی، از ماه ژوئن تا دسامبر ۲۰۰۹ انجام نداده‌اند.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «واکنش دولت به کشتن ندا اقدام خودخواهانه‌ای برای حفظ وجهه بوده است.»
سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواستار آن شده است که مقام‌های ایرانی اجازه دهنده ناظران حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به کشور پیدا کنند.
عبدالمالک ریگی اعدام شد
براساس اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، صبح روز یکشنبه به اتهام «محاربه و فساد فی‌الارض» در زندان اوین به دار آویخته شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلسه محاکمه عبدالمجید ریگی با اسم مستعار عبدالمالک در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی و به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض برگزار و وی به اتهام ۷۹ مورد اقدامات جنایتکارانه،‌ به اعدام از طریق آویختن از چوبه دار با حضور مجروحین و خانواده‌های جانباختگان محکوم شده بود. همچنین دادگاه انقلاب اسلامی می‌گوید: عبدالمالک ریگی حکم صادره را پذیرفته و «تقاضای عفو» کرده بود که رییس قوه قضاییه با این در خواست مخالفت کرده است.
گروه جندالله اقدامات خود را در دفاع از شهروندان سنی‌مذهب سیستان و بلوچستان می‌داند و پس از بازداشت عبدالمالک ریگی هم اعلام کرده که دست از فعالیت نخواهد کشید و رهبری جدیدی را برای خود برگزیده است.