به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۸۹

   ستار 
یگانگی 
ای عاشقان، ای عاشقان / گلایه دارم از جهان
نامردمی از هر کران / آتش به دلها می زند

   مادرسهراب اعرابی :
از خون پسرم به شرط آزادی زندانیان سیاسی می گذرم
آمنه خاتون (پروین) فهیمی مادر سهراب اعرابی از کشته شدگان پس از انتخابات سال گذشته با اشاره ضمنی به تهدیدمقامات امنیتی برای عدم برگزاری مراسم سالگرد برای پسرش گفت: « غم از دست دادن سهراب و سهراب ها غمی جانکاه و فراموش نشدنی است از همه ی جوانانی که شجاعانه ایستاده اند تا نام سهراب ها در غبار زمان از بین نرود صیمانه تشکر می کنم و در حالی که ماموران امنیتی به در خانه ی من مراجعه کردند و گفته اند مبادا اغفال شوم و در سالروز شهادت فرزند نازنینم از منزل بیرون بیایم و سخنرانی کنم به ان ها می گویم من از خون پسرم تنها به شرط آزادی بی قید وشرط زندانیان سیاسی می گذرم. »

وی افزود که «سهراب را به جرم صلح طلبی عشق و ازادی از دست دادم بگذارید فرزندان دیگر این سرزمین زنده بمانند و زندگی کنند.» خانم فهیمی در ادامه شعری را به همین مناسبت اضافه کرد:
«ارغوانم ارغوانم !لاله ام در غمت خون می چکد از ناله ام
هر کجا مشتی گره شد مشت من زخمی هر تازیانه پشت من
هر کجا فریاد آزادی منم من درین فریادها دم می زنم »
مادر سهراب اعرابی ۱۹ ساله ۲۶ روز سرگردان بود در حالی که ظاهرا سهراب در اثر تیراندازی درراهپیمایی روز ۲۵ خرداد ماه کشته شده بود اما مرگ او در روز ۲۰ تیرماه اعلام شد. مادر سهراب در نوشته ای که رسما منتشر شده اشاره کرده است که چگونه او هر روز به زندان اوین و دادگاه ها سر می زده و تلاش می کرده تا اطلاعاتی در باره پسرش که ناپدید شده بود پیدا کند و حتی این جریان به جایی رسیده بود که او باور کرده بود که سهراب در بازداشت بسر می برد.
منبع: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

کامران آسا دوباره بازداشت شد
کامران آسا برادر شهید کیانوش اسا( از شهدای جنبش سبز در راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خرداد ) نیمه شب دوشنبه ۱۰ خرداد ، در راه بازگشت به خانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات کرمانشاه بازداشت شد.
به گزاش کلمه ،صبح روز بعد ۵ نفر از نیروهای اطلاعات به خانه مراجعه کرده و مقداری وسایل شخصی کامران را با خود بردند. این نیروها در زمان ورود به خانه ، هنگامی که با گریه های مادر کیانوش روبه رو شدند ، به جای ارائه توضیح خطاب به این مادر داغ دیده گفتند : همین گریه های شماست که کامران را تحریک می کند!! و در پاسخ به سوال های مکرر خانواده ، عنوان کردند کامران را میگیریم تا سرش به سنگ بخورد.
در حال حاضر خانواده و خصوصا مادر کامران و کیانوش در شرایط بسیار بدی به سر برده و شدیدا نگران وی هستند در حالی که هیچ اطلاعی از محل نگه داری او ندارند.
این دومین بار است که کامران بازداشت می شود. اولین بار در ۱۶آذر در دانشگاه علم و صنعت (مراسم بزرگداشت کیانوش، دانشجوی نخبه این دانشگاه ) دستگیر شد و پس از دوماه به قید کفالت ازاد شد،در حالیکه در این مدت مادر و خانواده داغ دیده وی در راه دادگاه و زندان رنج فراوان بردند.

تعقیب و توقیف کشتی فعالان ایرلندی از سوی اسرائیل
خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضا کمیته استقبال از کشتی ایرلندی (Rochel Corrie) حامل کمک های بشردوستانه به غزه اعلام کرد صبح امروز، شنبه، کشتی از سوی یک کشتی اسرائیل، در دریای مدیترانه، مورد تعقیب قرار گرفته است.
بنا بر این گزارش تعدادی از قایقهای اسرائیلی، کشتی ایرلندی را مورد محاصره قرار داده و مانع از پهلو گرقتن آن در ساحل غزه شدند. پیش از این دولت اسرائیل تاکید کرده بود که از پهلو گرفتن این کشتی در غزه جلوگیری بعمل خواهد آورد.

15 تن از فعالان دارای ملیت های ایرلندی و مالزیائی به همراه هزاران تن محموله امدادی به منظور شکستن محاصره غزه و تحویل این محموله کمکی به ساکنان غزه با کشتی ایرلندی موسوم به ریچل کری به سوی این منطقه حرکت کرده اند.
کشتی ایرلندی در یادبود ریچل کری، فعال صلح آمریکائی، که در سال 2003 توسط بولدوزری اسرائیلی کشته شد، نامگذاری شده است . این فعال صلح قصد داشت تا با قرار گرفتن در برابر بولدوزرهای اسرائیلی مانع از تخریب منازل مسکونی فلسطینیان شود.
یک سخنگوی ارتش اسراییل به خبرگزاری فرانسه گفت: "نیروهای ما بدون این که با مقاومت مواجه شوند، وارد کشتی شدند و کنترل آن را به دست گرفتند، هیچ اتفاق خشونت آمیزی هم رخ نداد".
قرار است که کشتی ایرلندی ریچل کوری توسط اسراییلی ها تا بندر اشدود، واقع در جنوب تل آویو، همراهی شود. این بار نیز اسراییلی ها در آب های بین المللی وارد کشتی شده اند.
  سخن روز
حمله به کاروان صلح

خشونت بی قاعده و غیر قابل پذیرش نیروهای ویژۀ اسرائیل در حق کاروان کمک های بشردوستانه که در آب های بین المللی انجام گرفت بحرانی جهانی ایجاد کرده است. استفاده از کماندوهای نیروی دریایی برای مقابله با عملی که از جنس تظاهرات بود و اصلاً ارتباطی به صف آرایی جنگی نداشت گزینۀ نادرستی بود و نتیجۀ تأسف بار آن که کشته شدن غیرنظامیان بود، قابل حدس. تربیت سرباز با پلیس ضد تظاهرات متفاوت است و در موقعیت بحرانی موجد واکنش نادرست می گردد. آنهایی که انقلاب سال پنجاه و هفت ایران را به خاطر دارند با این معضل به خوبی آشنا هستند.
محکومیت این رفتار، خواست تحقیق بین المللی در این باب و محاکمۀ مسئولان امر از همه سو ابراز شد و چنان که انتظار می رفت از طرف سازمان ملل متحد جواب در خوری نگرفت. ولی در مقابل، پافشاری بر سر پایان بخشیدن به محاصرۀ غزه وسعت و نیروی بی سابقه گرفته است و دیر یا زود دولت اسرائیل را وادار به ختم فشار بر مردمان این خطه خواهد کرد.
این واقعه نشان از دگرگونی عمده در صف آرایی بر سر احقاق حق فلسطینان نیز داشت. ناکامی جنگی اسرائیل در آخرین حمله به لبنان وزنۀ ایران را در مناقشۀ «اعراب و اسرائیل» بسیار سنگین کرد و نقطۀ آغاز تحولی شد که امروز شاهد تکمیلش هستیم. ابتکار عمل موضع گیری به نفع فلسطین از دست کشورهای عرب که به استثنای سوریه، از آمریکا حرف شنوی دارند، کاملاً به در آمده و به دست دو کشور بزرگ غیر عرب، یعنی ایران و ترکیه افتاده است که هر کدام به سبک و روش خویش و با امکاناتی که در اختیار دارد در این راه می کوشد.
مبارزۀ فلسطینیان که اساساً امری ملی است تا به حال چند ایدئولوژی کهنه کرده و این بار نوبت اسلام است تا مرز بین ملت ها را درنوردد و طرفداران ایجاد دولت مستقل فلسطین را به هم بپیوندد. دولت اسرائیل از بدو تأسیس دولت یهود خوانده شد، بین ملت و گروه مذهبی تفاوتی قائل نگشت و هنوز هم قانون اساسی رسمیش جز تورات نیست. به مرور زمان وزنۀ مذهب نزد بخش عمده ای از فلسطینیان و طرفدارانشان نیز سنگین تر شده و آنها را به حریف خود شبیه تر کرده است.
این صاحبان اصلی نیرو هستند که ترکیب و ترتیب مبارزه را تعیین میکنند و دیگران را ناچار می سازند تا در این چارچوب موضع بگیرند. تقویت بعد مذهبی رویارویی اسرائیل و فلسطین به ضرر تمام نیروهای خواستار جدایی دین و دولت در منطقه خواهد بود.
ایران لیبرال

پاینده ایران
ای آفریدگار پاک
تو را پرستش می کنم و از تو یاری می جویم

بازداشت ها همچنان ادامه دارد

آگاهی یافتیم که آقای حمیدرضا مسیبیان، از هواداران حزب ملت ایران، و برادرش اشکان مسیبیان فعال حقوق بشری، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به نقطه نامعلومی برده شده اند.
حمیدرضا مسیبیان یک فعال حقوق بشر و یک پژوهشگر است که تمام وقت خود را صرف پژوهش در تاریخ معاصر ایران نموده و دغدغه ای جز استقلال و یکپارچگی ایران ندارد. جای تاسف است که اینگونه جوانهای ارزشمند به اتهامات واهی بازداشت و زندانی شوند.
حزب ملت ایران خواستار آزادی فوری برادران مسیبیان و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی می باشد.
حزب ملت ایران