به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۱، ۱۳۸۹

نرگس محمدی بازداشت شد
کميته گزارشگران حقوق بشر:  نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار، شامگاه روز پنج شنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۸۹، در حضور فرزندان خردسال خود بازداشت شد. وی پيش از اين نيز چندين بار به دادگاه انقلاب احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته بود.
نرگس محمدی، نايب رئيس و سخن گوی کانون مدافعان حقوق بشر و رييس هيات اجرايی شورای صلح ايران است. او در آذرماه ۱۳۸۷، به دليل فعاليت در کانون، از کار اخراج شد. وی در واکنش، نامه ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد نوشت که در بخشی از آن آمده است: " قطعا کسانی که از سالها قبل از کار و از تحصيل محروم شده اند کم نيستند و من قطره ای در اين دريای طوفان زده از ظلم وجورم. زنان ومردانی که به دليل داشتن تفکری مخالف و يا حتی متفاوت از حکومت محروميت های سنگينی را متحمل شده و خود و خانواده هايشان قربانيان اين خشونت بی حد و مرز شده اند. از اين حيث بايد زبان در کام کشم و شرم نمايم تا از آنچه بر خود رفته سخن گويم اما از اين حيث که بايد از حقوق اساسی مان بگوييم و بنويسيم و سکوت نکنيم تا روزی در اين سرزمين بلاکش نيز حق داشتن کار و حق تحصيل جزء حقوق انسانی به شمار آيد نه امتياز و وسيله ای برای تهديد انسانها توسط حکومت ها بايد گفت و نوشت."
گفتنی ست در سال گذشته، محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی از ديگر اعضای شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و همچنين عبدالرضا تاجيک همکار مطبوعاتی سازمان مزبور نيز بازداشت و با توديع قرار وثيقه آزاد شده بودند.
به نظر می رسد بازداشت نرگس محمدی، نايب رييس کانون مدافعان حقوق، در راستای تشديد فشار بر مدافعان حقوق بشر صورت گرفته است.
ستایش باراک اوباما از 'شجاعت' مردم ایران


بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سالگرد انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری ایران از کشورهای جهان خواست که از مبارزه مردم ایران برای "آزادی" حمایت کنند.او گفت: "این مسوولیت همه مردم و کشورهای آزاد است تا روشن کنند ما طرف کسانی هستیم که در پی آزادی، عدالت و عزت هستند."
رئیس جمهوری آمریکا در پیامش گفت: "شجاعت مردم ایران الگویی برای همه ماست و ما را به چالش می کشد تا تاریخ را به سمت عدالت هدایت کنیم."
منتقدان رئیس جمهوری آمریکا واکنش دولت وی به وقایع پس از انتخابات خرداد ۸۸ را ضعیف می دانند.
در همین رابطه، سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب انتخاباتی باراک اوباما، پنجشنبه در واشنگتن به شدت از حکومت ایران انتقاد کرد. او نظام جمهوری اسلامی را "رژیم از نظر اخلاقی فاسد" دانست که به گفته او "در سمت غلط تاریخ ایران" قرار دارد.این سیاستمدار محافظه کار خواهان این شد که آمریکا و متحدانش مشروعیت حکومت ایران را زیر سوال ببرند و با اتخاذ تدابیر ملموس، از مردم ایران در برابر حاکمیت دفاع کنند.
از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از لغو مراسم راهپیمایی مخالفان دولت ایران در سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری ابراز تاسف کرد.
«چهار همسر، یک شوهر»