به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۸، ۱۳۸۹

     خبرگزاری حقوق بشر ایران

خطر اعدام زینب جلالیان
زینب جلالیان، زندانی محکوم به اعدامی است که روز گذشته خبرهای تایید نشده‌ای مبنی بر انتقال او برای اجرای حکم اعدام در سایت‌های خبری منتشر شد. تا ظهر امروز از اجرای این حکم یا از نزدیک بودن اجرای جکم خبری به دست نیامده است.
زینب جلالیان دختری ۲۸ ساله و متولد شهرستان ماکو است که در سال ۱۳۸۸ به اتهام همکاری با حزب پژاک به اعدام محکوم شد. وی در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگیر و از آن به بعد در زندان سنندج به سر می‌برد، تا این‌که در ماه‌های گذشته بدون دلیل مشخصی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و علی‌رغم داشتن حکم در این بند امنیتی نگهداری می‌شود.
خانواده‌ی زینب جلالیان اطلاعی از خبر اجرای حکم زنیب جلالیان ندارند، برادر کوچک زینب جلالیان در گفت‌و‌گو با رهانا می‌گوید: «بعد از پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، به ما جواب دادند که پرونده‌ی زینب گم شده است و از آن خبری نداریم.»
وی در خصوص آخرین تماس زینب با منزل به رهانا گفت: «آخرین بار یک ماه پیش، زینب با ما تماس گرفت و گفت که در تهران و زندان اوین است، بعد از آن هیچ ارتباطی با ما نداشت و ما هم نتوانستیم هیچ خبری از وی به دست بیاوریم.»
روز گذشته نیز خلیل بهرامیان، وکیلی که قصد به دست گرفتن پرونده‌ی زینب جلالیان را داشت، به رهانا گفته بود: «من نتوانستم هیچ دسترسی به پرونده‌ی این زندانی کرد داشته باشم و در حال حاضر تنها کاری که از دست ما بر می‌آید، تما با دبیرکل سازمان ملل است تا از او بخواهیم به صورت مستقیم عمل کند.»
با این همه همچنان مشخص نیست زنیب جلالیان اکنون در چه وضعیتی است و پرونده او در چه مرحله‌ای قرار دارد.

توتال فروش بنزین به ایران را متوقف کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های دولت و مجلسین ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را مورد هدف قرار داده، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.
این گزارش افزود تصمیم توتال فرانسه، چند روز قبل از اینكه رییس جمهور آمریكا قانون تحریم های جدید بر ضد ایران را امضا كند، فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود.
روزنامه تایمز مالی چاپ لندن نیز خاطرنشان کرد که فعالان بازار نفت اعلام کرده اند که توتال از حدود یك ماه قبل فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود، در حالی که ماه گذشته کریستوف دو مارژری، رئیس شركت مذكور اخبار منتشر شده در رسانه های غربی مبنی بر توقف فروش بنزین به ایران را تكذیب كرده و تاکید کرده بود که در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده سوخت به ایران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به آن کشور صرف نظر خواهد کرد.