به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۳

وضعیت آزادی‌های مذهبی در کشورهای مختلف جهان

آزادی‌های مذهبی در ایران

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، گزارش سالانه خود در مورد وضعیت آزادی‌های مذهبی در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرد و در میان کشورهایی که مورد بررسی قرار داده، به وضعیت آزادی مذهب در ایران نیز اشاره کرده است. در این گزارش جدید، از تشدید محدودیت‌ها بر مذاهب، مجازات‌ها، فرایند دادرسی قضایی، تعداد بالای زندانیان سیاسی و دیگر موارد در ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۳) انتقاد شده است.


وزارت خارجه آمریکا هر سال فهرست کشورهایی که در مورد آنها «نگرانی جدی یا ویژه» وجود دارد را اعلام می‌کند و ایران نیز از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون در این فهرست بوده است. ایران در این گزارش، در ردیف کشورهای میانمار (برمه)، چین، اریتره، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، ترکمنستان و ازبکستان، در آن فهرست «نگرانی ویژه» قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن تاکید دوباره بر تشدید محدودیت‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران، به وضعیت سعید عابدینی، شهروند آمریکایی ایران یتبار و فعال مسیحی تبشیری، اشاره کرد که در ایران در زندان بسر می‌برد و گفت «مقام‌های ایران، سعید عابدینی را صرفاً به دلیل باورهای دینی او به ۸ سال حبس محکوم کرده‌اند.

جان کری در ادامه تاکید کرده است که واشنگتن به تلاش برای آزادی سعید عابدینی ادامه خواهد داد.

این گزارش با اشاره به سازوکار حکومتی ایران و پیشینه قانونی حقوق افراد، مشکلات موجود در زمینه حقوق بشر در ایران را محدود به زمینه‌هایی چون ناپدید شدن افراد، رفتار غیرانسانی، ظالمانه، تحقیرآمیز با متهمان یا مجازات‌هایی که قوه قضاییه برای قطع عضو، شلاق، حبس‌های طولانی مدت در سلول انفرادی یا موارد فوت در زندان ندانسته و می‌گوید دستگیری‌های خودسرانه، نبود دستگاه قضایی مستقل و دادگاه‌های صالح و محاکمه‌های عادلانه، دستگیری فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران، دخالت در امور شخصی افراد، محدود کردن شدید آزادی‌های بیان و قلم، و نیز اعمال محدودیت در برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی، از جمله مشکلات دیگری است که امروزه در ایران وجود دارند.

این گزارش، از فساد و نبود شفافیت در سازمان‌های دولتی و حکومتی و نیز در مورد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال پژوهش‌های بین‌المللی و غیردولتی در باره نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.

زارش سالانه دولت آمریکا همچنین به محدودیت‌های اعمال شده در دسترسی آزادانه به اینترنت در ایران هم پرداخته و گفته براساس برآورد اتحادیه بین‌المللی مخابرات، تنها ۲۶ درصد مردم قادر به استفاده از اینترنت هستند.

تهران گزارش‌های وزارت امور خارجه آمریکا و نیز سازمان ملل متحد در باره وضعیت حقوق بشر در ایران را رد می‌کند و کشورهای غربی را متهم به «استفاده ابزاری» از مقوله حقوق بشر کرده و می گوید این گزارش‌ها با اهداف سیاسی تنظیم می‌شوند.

صدای آمریکا