به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۳۰، ۱۳۹۳

هنرمندان و کشتار غزه: نیکی کریمی و تهمینه میلانی

كودكان، براي مرگ به دنيا نيامدند
بوسه خداحافظي يك پزشك بر پيشاني كودكي كه در خواب تكه‌تكه شد.

داعش يهود
تهمينه ميلاني


نفوذ اسراييل همه رسانه‌ها را در مقابل ظلمي فاحش و وحشيانه ساكت كرده است. هر روز در جست‌وجوي اخبار جديد از غزه تلويزيون را روشن مي‌كنم و مردمي را مي‌بينم كه بعد از 60 سال امروز بيشتر و فجيع‌تر از سال‌هاي قبل كشته مي‌شوند. ما اينجا عكس‌ها و خبرها را مي‌بينيم و رنج مي‌بريم از ناتواني‌مان در ايجاد اندكي تغيير در وضعيت مردم فلسطين. چطور مي‌توان اين سكوت رسانه‌يي را شكست جز با انتشار هزارباره اين تصاوير و اخبار. هر آدمي فارغ از اعتقادات خود اگر قلبي در سينه دارد، امروز آن قلب پر است از اندوه مردم غزه. نتانياهو همان كاري را با يهوديت مي‌كند كه داعش با اسلام. او بيشترين ضربه را به دين يهوديت زده و يهوديان معتقد بايد مقابل او بايستند. چه كاري از دست ما برمي‌آيد جز نشان دادن چيزي كه نمي‌خواهند ببينند. جز نشان دادن همين بوسه خداحافظي يك پزشك بر پيشاني كودكي كه در خواب تكه‌تكه شد.


كودكان، براي مرگ به دنيا نيامدند
نيكي كريمي


تاريخ را مرور مي‌كنم و مي‌بينم كه نقطه‌هاي سياه تاريخ انسان، مربوط به شكست‌هاي بزرگ و جنگ‌هاي بزرگ يا بلاياي بزرگ طبيعي نيست. بلكه مقاطعي است كه نسل‌كشي بدون منطق صورت گرفته است. متاسفانه امروز در فلسطين و غزه شاهد چنين شرايطي هستيم.


تاريخ شايد نام كودكان كشته شده اين روزها را فراموش كند، اما قطعا نام كشورها و ملت‌هايي را كه در برابر اين نوع رويدادهاي فجيع سكوت پيشه كنند نه تنها از يادها نخواهد رفت بلكه به عنوان نقطه سياه در خاطر همه خواهد ماند.

معمولا با شنيدن لغت انسانيت و اخلاق در جامعه، تلاش براي بهبود زندگي ديگران در ذهن تداعي مي‌شود. اما امروز در هزاره سوم ميلادي به شكلي در معرض سقوط اخلاقي قرار گرفته‌ايم كه انتظار ساده‌مان نگرفتن حق زندگي از زنان و كودكان شده است. آنها براي مرگ پا به اين جهان پراز خشونت نگذاشته‌اند.