به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۳

پنج کشور آمریکای لاتین سفیران خود را به اعتراض از اسرائیل فراخواندند

برزیل، شیلی، پرو، السالوادور و اکوادور کشورهایی هستند که سفیران خود را فراخواندند.
وزارت خارجه شیلی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که حملات کنونی اسرائیل به نوار غزه را “مجازات دسته‌جمعی” مردم غزه می‌داند. وزارت خارجه شیلی شلیک راکت از طرف حماس را نیز محکوم کرده، اما می‌گوید واکنش اسرائیل متناسب نیست.
وزارت خارجه پرو نیز بیانیه مشابهی صادر کرده است.
پیش از این اکوادور و برزیل اولین کشورهایی بودند که به این ترتیب اعتراض خود را نشان دادند. برزیل هفته گذشته حملات اسرائیل را به شدت محکوم کرد و سفیر خود را فراخواند.
سفیر اسرائیل در برازیلیا با انتقاد از موضع برزیل گفته بود این کشور هرچند که یک غول اقتصادی و فرهنگی است، در عرصه سیاست بین‌الملل “کوتوله” است.
دور جدید حملات اسرائیل به نوار غزه واکنش‌های گسترده بین‌المللی به دنبال داشته است. تلاش‌ها برای میانجی‌گری و برقراری آتش‌بس پایدار به نتیجه نرسیده است.
اکثریت اعضای کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل سازمان ملل رای داده‌اند که درباره نقض حقوق بشر توسط اسرائیل تحقیقاتی انجام بگیرد و ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است اقدامات اسرائیل را می‌توان “جنایت جنگی” دانست.
همچنین در هفته‌های اخیر شهرهای مختلف جهان صحنه تظاهرات ‌ده‌ها هزار نفر در حمایت از فلسطینیان و محکومیت حملات اسرائیل بوده است.
بی بی سی