به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۳

اعلام آمادگی زنان کردستان عراق برای جنگ با داعش

پیشروی شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" در شمال عراق، کردهای ساکن این مناطق را نگران کرده است. نیروهای پیشمرگه کردستان عراق، که زنان نیز در آن حضور دارند، از اقدامات بیرحمانه این شبه نظامیان خشمگین هستند. 


بخاطر خشونت های داعش علیه اقلیتها و زنان، جنگجویان زن کردستان عراق از فرماندهان خود می خواهند تا آنها را برای جنگ با افراطیون به میدانهای نبرد اعزام کنند.

دکتر ژوزف کشیشیان، محقق آمریکایی امور خلیج و عراق، به تلویزیون العربیه گفت که حضور نیروهای نظامی زن "تاکیدی است بر اینکه زنان در کردستان یک عضو تمام و کمال جامعه هستند و حاضر به مخفی شدن در پشت درهای خانه نیستند."

او گفت: "زنان و مردان کرد بندرت از انجام وظایف نظامی خود سرباز زده اند."

چلان شاخوان، عضو واحد زنان نیروهای پیشمرگه به سایت خبری المانیتور گفت: "ما در میدان جنگ هستیم. من ازدواج کرده ام و یک دختر دارم. دخترم را نزد پدرومادرم گذاشته ام و برای جنگ با تندروان به اینجا آمده ام. من از انجام وظیفه ملی خود در دفاع از کردستان خوشحال هستم."
شایما خلیل، یک زن پیشمرگه دیگر گفت: "دلیل جنگ ما با داعش اول دفاع از کشور و بعد دفاع از زنان است. داعش در موصل به زنان زیادی تعرض کرده است."

تاریخچه زنان در پیشمرگه

به گفته کشیشیان، حضور زنان در نیروهای پیشمرگه موضوع تازه ای نیست. "صلاح الدین ایوبی هم که یک کرد بود، در میان نیروهای خود زنان جنگجو داشت." صلاح الدین ایوبی از فرماندهان جنگهای صلیبی بود که 900 سال پیش در غرب خاورمیانه آغاز شد.

بر اساس یک مقاله که از سوی دانشگاه فلوریدا در سال 2005 چاپ شد، زنان کرد از سده 1700 میلادی در کنار مردان جنگ می کردند.
در طول جنگ داخلی عراق در دهه 1990، حزب "اتحادیه میهنی کردستان" اولین حزب سیاسی در عراق بود که اقدام به پذیرش زنان در میان نیروهای مسلح خود کرد. واحد زنان پیشمرگه در سال 1996 با 11 عضو راه اندازی شد.

در این مقاله آمده است: "زنان پیشمرگه از ابتدای حضور خود، در کنار آموزشهای تاکتیک و استراتژی نظامی، به یادگیری ریاضیات، کامپیوتر، و تاریخ هم می پرداختند."

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک پست، هم اکنون 500 نیروی زن در پیشمرگه حضور دارند، و با وجود آنکه هنوز به جنگ داعش نرفته اند، اما در زیر آفتاب سوزان سلیمانیه عراق در حال گذراندن دوره های نظامی برای هرگونه حمله احتمالی هستند.
کشیشیان گفت: "تشکیل یک گردان نیرو زن حکایت از بکارگیری منابع متنوع از سوی پیشمرگه دارد."

به گفته کشیشیان، رویارویی سربازان زن کرد با داعش، در حالیکه هردوی آنها مسلمان سنی هستند، نشان می دهد که "پیشمرگه هم مسلمان است و هم میانه رو" و در تقابل با شبه نظامیان تندروی مسلمان سنی داعش می باشد.
دبی، العربیه.نت فارسی