به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۳

دادگاه انتظامی وکلا "اجازه داد"

نسرين ستوده به وکالت ادامه دهد

 بنا بر گزارش‌ها، دادگاه انتظامی وکلا در ايران، هشتم شهريور ماه به نسرين ستوده، حقوقدان و وکيل و فعال حقوق بشر، اجازه داده است تا به عنوان وکيل به فعاليت حرفه‌ای خود ادامه دهد.

رسانه‌های داخل ايران می‌گويند جلسه اين دادگاه روز يک‌شنبه دوم شهريور ماه برگزار شده بود تا به موضوع تعليق خانم ستوده از کار وکالت بپردازد.
معاون دادستان و سرپرست دادسرای اوين از نسرين ستوده شکايت کرده و خواسته بودند تا جلوی کار او به عنوان وکيل گرفته شود.

رضا خندان، همسر نسرين ستوده، در صفحه فيس‌بوک خود نوشته است: رای بدين قرار است که تعليق موقت خانم نسرين ستوده به نظر دادگاه انتظامی کانون وکلا، موضوعيت نداشته، رد می‌شود.

آقای خندان تاکيد کرده است که با اعلام چنين حکمی نسرين ستوده «همچنان می‌تواند به حرفه خود، وکالت، ادامه دهد».

دادگاه بدوی نسرين ستوده را ۲۰ سال از وکالت محروم کرده بود اما به استناد ماده هفده قانون استقلال وکلا، هيچ دادگاه ديگری نمی‌تواند پروانه وکيلی را تعليق يا لغو کند.

نسرين ستوده از چهره‌های سرشناس مدافع حقوق بشر در ايران، حقوقدان و وکيل است.
او وکالت پرونده‌های شمار زيادی از فعالان سياسی، کنشگران حقوق بشر يا حقوق زنان را بر عهده داشته است. او برنده جوايز مختلف حقوق بشری و آزادی بيان در عرصه بين‌المللی شده است.

علاوه بر حکمی که دادگاه بدوی در سال ۱۳۸۹ عليه حرفه او صادر کرده بود، نسرين ستوده به ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور نيز محکوم شده بود. حکم زندان، در دادگاه تجديد نظر به شش سال کاهش پيدا کرد.

خانم ستوده در شهريور ماه ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» بازداشت شده بود.