به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۳

اظهارات و انتقادات تند و بی سابقهً علی خامنه ای به حسن روحانی

ای جناب شاه! اگر ما این سه مورد را کنار بگذاریم، دیگر چه بگوییم؟
 خمینی:امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را به سازمان امنیت برده‌اند و گفته‌اند“سه چیز” را کار نداشته باشید و دیگر هر چیز می‌خواهید بگویید، یکی شاه را کار نداشته باشید، یکی هم اسرائیل را کار نداشته باشید و دیگر اینکه نگویید دین در خطر است”.

برداشت اول
اظهارات و انتقادات تند و بی سابقه رهبری در اولین هفته دولت خطاب به رییس جمهور و وزرا، خیلی ها را انگشت به دهان کرد. چرا که علنی کردن چنین انتقاداتی دور از انتظار بود.
آیت الله خامنه ای اعضای دولت و صاحبان تریبون را حداقل در سه مورد مشخص به سکوت و مرزبندی فراخواند. وی گفت: “باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند”.
۱- “مسئله فتنه و فتنه گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همانگونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند”.
۲- “اگر برخی سیاست ها یا عملکردهای دوره گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه، اصلاح آن در عمل است و این روش، بهتر از اظهارنظر است”.
۳- “لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب یا انتقادی، پاسخ دهد زیرا در برخی موارد سکوت بهتر است”.
برداشت دوم
در ۱۳ خرداد ۱۳۴۳ مرحوم امام خمینی، پس از اطلاع از تعیین برخی “خطوط قرمز” برای صاحبان منابر در ماه محرم از سوی عوامل شاه در نطق تاریخی اش گفت:
“ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‌کنم، آقا تو را اغفال می‌کنند، از این کارها دست بردار، من میل ندارم یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند. … امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را به سازمان امنیت برده‌اند و گفته‌اند شما “سه چیز” را کار نداشته باشید و دیگر هر چیز می‌خواهید بگویید، یکی شاه را کار نداشته باشید، یکی هم اسرائیل را کار نداشته باشید و دیگر اینکه نگویید دین در خطر است”.
آیت الله در ادامه حرفی هم برای تاریخ زد: “خوب اگر ما این سه تا امر را کنار بگذاریم، دیگر چه بگوییم؟ ما هر چه گرفتاری داریم از این سه تا هست،…”.
کلمه