به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۹۳

مخالفت آلمان با تشکیل حکومت مستقل کرد در شمال عراق

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، با تشکیل یک حکومت مستقل کرد در شمال عراق مخالفت کرد.
وی گفت چنین اقدامی منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و به تنش‌های تازه‌ای با همسایگان عراق می‌انجامد.
وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه (۱۷ اوت/۲۶ مرداد) در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ" ضمن مخالفت با تشکیل یک حکومت مستقل کرد در شمال عراق اعلام کرد که او خواهان ثبات عراق است و آرزو می‌کند که وحدت این کشور حفظ شود.

به گفته اشتاین‌مایر، تشکیل دولت جدید در بغداد به رهبری حیدر عبادی، نخست وزیر تازه که در آن نمایندگان همه مناطق و مذاهب شرکت دارند و قصد دارد به گونه‌ای موثر بر ضد شبه‌نظامیان افراطی "دولت اسلامی" پیکار کند، شاید آخرین شانس برای حفظ یکپارچگی عراق باشد.

اشتاین‌مایر که برای دیداری کوتاهی به عراق رفته بود، روز شنبه با عبادی، نخست‌وزیر تازه عراق، و نیز مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آلمان در این گفت‌وگوها روشن نکرد که آیا آلمان برای کردهای عراق در پیکار با شبه‌نظامیان "دولت اسلامی" جنگ‌افزار ارسال خواهد کرد یا نه. مسعود بارزانی پیش‌تر در گفت‌وگویی با مجله آلمانی "فوکوس" از دولت آلمان خواسته بود که با ارسال سلاح و مهمات از پیکار پیشمرگه‌های کرد علیه "دولت اسلامی" پشتیبانی کند.

فیشر خواهان ارسال اسلحه برای کردها

به موازات آن، یوشکا فیشر، وزیر خارجه اسبق آلمان از حزب سبزها، نیز در گفت‌وگویی با "بیلد آم زونتاگ" خواهان ارسال جنگ‌افزار برای کردها در شمال عراق شد.

فیشر گفت، یک سازمان تروریستی مانند "دولت اسلامی" را که بی‌رحمانه آدم می‌کشد و زنان را سرکوب می‌کند، نمی‌توان با دعا یا شعار متوقف کرد. وی افزود: «ما باید به کردها سلاح برسانیم، زیرا این کمک وظیفه ماست». به گفته فیشر، حکومتی اسلامگرا مانند "دولت اسلامی" می‌تواند همچنین تهدیدی برای امنیت آلمان باشد.

فیشر تاکید کرد که اروپا باید در قبال مساله عراق فورا سیاست و رفتاری واحد در پیش گیرد. وی به همین دلیل خواست که آلمان هم با ارسال جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی برای کردهای عراق، به "ابتکار دلیرانه فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و چکی‌ها" بپیوندد.

وزیر خارجه اسبق آلمان در مورد این مساله که این سلاح‌ها در آینده می‌توانند در دست چه کسانی باشند گفت، چنین موضوعی فعلا اولویت ندارد، زیرا در برابر چشمان همگان خطر یک کشتار جمعیوجود دارد و یک "وضعیت سیاسی فوق‌العاده پیش آمده که برخی قواعد را از اعتبار ساقط می‌کند".

افزایش آمادگی برای ارسال سلاح

هم اکنون افزون بر آمریکا، نخستین کشورهای اروپایی نیز شروع به ارسال اسلحه به عراق کرده‌اند. در آلمان نیز آمادگی برای ارسال تسلیحات برای کردهای عراق افزایش می‌یابد.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان گفت: «ما نمی‌توانیم نظاره‌گر باشیم که متعصبان تا دندان مسلح هزاران انسان بیگناه را بکشند و کسانی که باید از این افراد دفاع کنند، وسیله موثری بدین‌منظور در اختیار نداشته باشند».
دویچه وله