به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۳

سکوت دولت روحانی در قبال

بازداشت خودسرانۀ کارگران اعتصابی بافق
دور جدید اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق وارد دهمین روز خود شد و تلاش امامان جمعۀ بافق و یزد برای آزادی ۹ تن از کارگران بازداشت شده بی نتیجه مانده است.
با این حال، خانواده های کارگران بازداشت شده برای ششمین روز متوالی در مقابل فرمانداری بافق تحصن کرده د و همانند هزاران کارگر اعتصابی معدن سنگ آهن بافق خواستار آزادی بستگان شان هستند. 


در این حال، ایلنا، خبرگزاری کار ایران، نوشت که کارگران اعتصابی قصد دارند شکایتی را علیه چند سایت دولتی که اعتصابیون را طرفدار سازمان مجاهدین خلق ایران معرفی کرده تسلیم مراجع قضایی کنند. 

بهمن کشاورز، وکیل دعاوی در ایران، شکایت را حق کارگران دانسته و اعتصاب آرام کارگران را غیرمجرمانه و وسیله ای برای جلب افکار عمومی و مسئولان نسبت به اختلاف میان کارگران و کارفرما توصیف نموده است. این حقوقدان باسابقه همچنین افزوده است که نفس طرفداری یک گروه از اعتصاب کارگران مسئولیتی برای کارگران اعتصابی ایجاد نمی کند. 

5 هزار تن از کارگران معدن سنگ آهن بافق از ده روز پیش به نشانۀ اعتراض به بازداشت 9 تن از کارگران اعتصابی دست از کار کشیده و گفته اند که تا آزادی کارگران اعتصابی تولید را متوقف نگاه خواهند داشت. 

پیشتر کارگران سنگ معدن بافق در اعتراض به واگذاری یک سوم از سهام این معدن به باصطلاح بخش خصوصی یا در اصل به برخی از فرماندهان نظامی به مدت 39 روز دست از کار کشیده بودند که با قول دولت و شخص وزیر کار، علی ربیعی، مبنی بر جلوگیری از این واگذاری خاتمه یافت. با این حال، برغم وعدۀ دولت نیروی انتظامی به نشانۀ انتقامگیری از کارگران اعتصابی اقدام به دستگیری شماری از آنان کرده بی آنکه معلوم باشد که دستور این بازداشت ها را چه مرجع قانونی صادر کرده و چرا دولت حسن روحانی و وزیر کار در مورد بازداشت کارگران اعتصابی سکوت اختیار کرده اند.
رادیو فرانسه