به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۳

پیام شادباش سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا

به
 خانم مریم میرزاخانی
برنده ی جایزه ی ریاضیات فیلدز ۲۰۱۴ 

دانشمند محترم، خانم میرزا خانی گرامی!
ما آزادیخواهان ایرانی، پیروان مصدق بزرگ، کامیابی شما در دستیابی به اکتشافات جدید در ریاضیات را، که با اعطاءِ نشان فیلدز در ریاضیات به
شما مورد تأیید بزرگترین مراجع ریاضی جهان قرار گرفت به شما، به مردم کشور، به زنان ایران، و به همه ی زنان جهان شادباش می گوییم.
شما نشان دادید که از پشت ریاضی دانان بزرگی چون ابوموسی خوارزمی، ابوریحان بیرونی، حکیم ابو فتح عمر خیام نیشاپوری و خواجه نصیرالدین توسی، بنیانگذاران ریاضیات عصر جدید هستید.
شما توانستید بار دیگر ادعای روشنفکرنمایانی را که تنها ارمغان ایران به فرهنگ جهان را شعرای بزرگ پارسی زبان دانسته، سابقه و سنت خدمات و کشفیات علمی ایرانیان را از راه بی اطلاعی و از سرِ نخوت انکار کرده اند، باطل کنید و یادآور شوید که ایران کشور نوابغ پزشکی، ریاضیات، شیمی، فیزیک، نجوم، موسیقی نظری، و بسیاری از علوم دیگر بوده است.
شما به سهم خود ثابت کردید که بدون کشفیات بزرگانی چون زکریای رازی، ابوعلی سینا و جبرئیل ابن بُختیشوع و شاگردانشان در پزشکی، زکریای رازی و شاگردانش در شیمی، خواجه نصیر الدین توسی و شاگردش قطب الدین شیرازی و شاگردانشان در فیزیک، و دستاوردهای بزرگ توسی در هندسه و نجوم، که راه را برای نیکولا کوپرنیک و ردّ نظریه ی مرکزیت زمین هموار کرد، یعنی دانشمندانی که روش تجربی در علوم طبیعی را پایه گذاری کردند، امروز علوم عصر ما در جایی که قرار دارد نمی بود.
شما یاد زنان ریاضی دان بزرگی چون اما نویتر را نیز زنده کردید و نشان دادید که زنان جهان در همه ی علوم، و حتی ریاضیات، از مردان چیزی کم ندارند و محکوم کردن آنان به حصار خانگی جنایت است.
شما به زنان دربند، تحقیرشده و سرکوب شده ی کشورتان این امید را دادید که با کوشش و پشتکار و ایمان به پیروزی می توان بر همه ی موانع در راه کسب آزادی و افتخارات فائق آمد.
لابد می دانید که در کشور اسیر ما هموطنان شما چگونه از این کامیابی شما شادمان شده اند، به خود می بالند و برای مقاومت در برابر توهین و تحقیر حاکمان روز کسب نیرو می کنند.
پس، شادباش خود را تجدید می کنیم و برای شما، خانم پرفسور میرزاخانی، مترصدِ کامیابی های بزرگتری در راه خدمت به بشریت و ایران عزیزیم.
۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۳
سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا
دکتر علی راسخ افشار، دکتر پرویز داورپناه، علی شاکری زند، مهندس مهدی مقدس زاده.