به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۳

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل:

بیش از ۱۹۱ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند
به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، ناوی پیلای ضمن اعلام این خبر «ناتوانی جهانی» در قبال این کشتارها را به باد انتقاد گرفت و آن را مشوق «قاتلان» دانست و گفت: «قاتلان، نابودگران و شکنجه‌گران در سوریه و عراق با ناتوانی بین‌المللی تشویق شده و جسارت یافته‌اند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: «فاجعه‌باراست که با وجود درد و رنج عظیم مردم، وضعیت دشوار زخمی‌ها، آواره‌ها، بازداشت‌شدگان و خانواده‌های کشته‌ و یا ناپدیدشدگان هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌شود.»
به‌گفته ناوی پیلای از ماه مارس ۲۰۱۱ تا پایان ماه آوریل سال جاری، مرگ ۱۹۱ هزار و ۳۶۹ نفر در سوریه ثبت شده است که این آمار بیش از دو برابر آماری است که سال گذشته اعلام شده بود. سال گذشته در این زمان سازمان ملل تعداد کشته‌شدگان جنگ سوریه را ۹۳ هزار نفر اعلام کرده بود.
در ماه دسامبر ۲۰۱۱ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تعداد کشته‌شدگان رویدادهای سوریه را پنج هزار نفر و در ژانویه سال ۲۰۱۳ این تعداد را ۶۰ هزار نفر اعلام کرده بود.
سازمان ملل معتقد است که تعداد واقعی کشته‌شدگان بیش از ۱۹۱ هزار نفری است که این سازمان ثبت کرده است.
بر اساس اسناد سازمان ملل بیشترین کشته‌شدگان به ترتیب از شهرهای دمشق با ۳۹ هزار و ۳۹۳ نفر کشته؛ حلب با ۳۱ هزار و  ۹۳۲ نفر کشته؛ حمص با ۲۸ هزار و ۱۸۶ نفر کشته؛ ادلیب با ۲۰ هزار و ۴۰ نفر کشته؛ درعا با ۱۸ هزار و ۵۳۹ نفر کشته؛ و حما با ۱۴ هزار و ۶۹۰ نفر کشته، بوده‌اند.
همچنین بیش از ۸۵ درصد کشته‌شدگانِ ثبت‌شده مرد هستند و هشت هزار و ۸۰۳ نفر نیز زیر سن قانونی بوده‌اند که شامل دو هزار و ۱۶۵ کودک زیر ۱۰ سال می‌شود.
به‌گفته سازمان ملل این تعداد نیز ظاهرا بسیار بالاتر از این ارقام است چرا که در بیشتر موارد سن کشته‌شدگان در این آمارگیری ذکر نشده است.
همچون آمارهای قبلی، سازمان ملل نتوانسته است تشخیص دهد که در میان کشته‌شدگان چه تعداد غیرنظامی و چه تعداد نظامی بوده‌اند.