به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۳

آمانو بار دیگر به ایران می‌رود

آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که یوکیا آمانو، رئیس این آژانس روز یکشنبه به ایران سفر می‌کند. هدف از این سفر گفت‌وگو و ارتقاء همکاری با این کشور عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که یوکیا آمانو در سفر خود به ایران با مقامات و مسئولان بلندپایه این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
آقای آمانو پیشتر در نوامبر سال 2013 نیز به ایران سفر کرده بود.
نمایندگان ایران و گروه ١+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، روز نوزدهم ژوئیه گذشته، درحالی وین- پایتخت اتریش، را ترک کردند که برای رسیدن به یک توافق جامع در زمینه پرونده هسته‌ای ایران پذیرفتند که مذاکراتشان را تا روز 24 نوامبر امسال ادامه دهند.
قدرت‌های جهانی به دنبال ضمانت ایران در زمینه عدم دستیابی به سلاح اتمی هستند تا در مقابل، تحریم‌هایی را که علیه اقتصاد این کشور وضع کرده‌اند، بردارند.
قرار است مذاکرات هسته‌ای ایران پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر آینده در نیویورک ادامه یابد.
خبرگزاری فرانسه تأکید کرده که پس از برگزاری شش دوره مذاکرات هسته‌ای پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ایران و قدرت‌های جهانی مواضع خود را در زمینه برخی از موارد پرونده هسته‌ای ایران به یکدیگر نزدیک کردند.
این خبرگزاری، چگونگی فعالیت رآکتور اتمی اراک را که می تواند در جهت ساخت بمب اتمی به کار آید، یکی از این موارد ذکر کرده است.
همچنین افزایش بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای ایران، یکی دیگر از موارد توافق شده میان ایران و گروه ١+۵ اعلام شده است.
با این حال، پیش از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا نیز در اوایل ماه اوت در شهر ژنو سوئیس پیگیری شد.
خبرگزاری فرانسه همچنین به اظهارات اخیر حسن روحانی درباره مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده که در جمع نمایندگان ایران در خارج از کشور به منتقدان این مذاکرات هشدار داد.