به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۳

دولت فرانسه استعفا داد

آرنو مونتبورگ
"نمی‌توان یک وزیر را توبیخ کرد."
وزیر اقتصاد دولت فرانسه ساکت نماند و انتقادهای سلسله‌وار او در نهایت، استعفای دولت پاریس را به دنبال داشت. «آرنور مونتبورگ» در طول هفته‌های گذشته بارها از رویکرد اقتصادی دولت «فرانسوا اولاند» رییس‌جمهوری فرانسه، به ویژه‌ سیاست ریاضت اقتصادی و اولویت‌های کسر بودجه انتقاد کرده بود.

مونتبورگ پس از آنکه از سوی نخست‌وزیر مورد انتقاد قرار گرفت، گفت:
«نمی‌توان یک وزیر را که در مباحثی آکادمیک اظهارنظر کرده، توبیخ کرد. ما در شرایط هشدار قرار داریم و حرکت کشورهای اروپایی در جهت کاهش کسری بودجه، کل اروپا را به رکود می‌کشاند.»
همین انتقادها «مانوئل والس» را - که در ماه مارس سال‌جاری پس از شکست سوسیالیست‌ها در انتخابات محلی برای ترمیم کابینه به‌عنوان نخست‌وزیر فرانسه انتخاب شد - به استعفا به منظور ترمیم کابینه واداشت؛ ‌کابینه‌ای که امروز یک‌بار دیگر زمام امور را در دست می‌گیرد تا شاید فرانسوی‌ها روزهای بهتری را سپری کنند.

بنابر اعلام منابع آگاه، مانوئل والس که به دیدار اولاند در کاخ الیزه رفته بود، پس از استعفا با همه وزرای کابینه مستعفی فرانسه، به‌جز «ژان ایو لودریان» وزیر دفاع این کشور دیدار کرد.
طبق نظرسنجی‌های منتشرشده توسط موسسه «آیفوپ»، فرانسوا اولاند همچنان منفورترین رییس‌جمهور فرانسه در بیش از 50سال گذشته است و محبوبیت مانوئل والس نیز به کمتر از 36درصد در ماه جاری رسیده است. افزایش نرخ بیکاری و ادامه مشکلات اقتصادی فرانسه - دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو- تاثیر زیادی بر کاهش شدید محبوبیت اولاند داشته است. محبوبیت والس نیز بیش‌ازهمه در بین طرفداران راست‌گرا کاهش داشته؛ به طوری که در طول یک ماه میزان محبوبیت او در بین راست‌گراها بیش از 15درصد کاهش داشته است.
  
استخدام یک خبرنگار در کاخ الیزه
روزنامه فرانسوی «فیگارو» نوشت: کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) از انتصاب سه مشاور جدید برای ریاست‌جمهوری فرانسه خبر داده است. بر اساس این گزارش، مشاوران جدید از روز اول سپتامبر کار خود را رسما آغاز خواهند کرد. در انتصابات جدید «اودری آزولای» مشاور ریاست‌جمهوری در امور فرهنگی و ارتباطات، «فرانسوآ تومه لولیور» مشاور ریاست‌جمهوری در امور قضایی و دادگستری و «پییر لوییس‌بسه» خبرنگار و نویسنده فرانسوی، مشاور ریاست‌جمهوری در امور وقایع مهم خواهند بود.


موضوع استعفا از كجا كليد خورد؟
موضوع استعفاي كابينه فرانسه از آنجا آغاز شد كه ارنو مونتبور در گفت‌وگويي كه در روز شنبه با روزنامه لوموند داشت به‌شدت از سياست‌هاي اقتصادي دولت انتقاد كرد. او در گفت‌وگوي خود گفته بود كه ما بايد سياستي متفاوت از آلمان را براي اقتصاد خود دنبال كنيم و اين شيوه‌يي كه ما در پيش گرفته‌ايم نا موفق است. پس از انتشار اين گفت‌وگو دولت به مونتبور هشدار داد كه از خط قرمزها عبور كرده است اما او روز دوشنبه نيز بر روي انتقادات خود پافشاري كرد و گفت من براي اين وزير شده‌ام تا براي خروج از اين بحران راه‌كار ارائه دهم و طبيعي است نسبت به اوضاع اقتصادي اظهارنظر كند.

با اين حال با پافشاري مونتبور عملا دولتي كه سياست‌هايش در راستاي خروج از ركود اقتصادي حال حاضر در فرانسه است و وزير اقتصاد فرانسه كه از سياست‌هاي دولت انتقاد مي‌كند كل دولت زير سوال مي‌رود. از همين رو مانوئل والس اعلام كرد كه بايد دولت در راستاي سياست‌هاي رييس دولت باشد نه چيز ديگري.