به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۹۳

لیبی درحسرت یک روز خوش

 فرودگاه «طرابلس» در تصرف شبه‌نظامیان

سه‌سال پیش، مردم لیبی سرخوش از پایان دیکتاتوری «معمر قذافی» بیش از هر زمان دیگری خود را به آزادی نزدیک می‌دیدند. اما حالا روشن شده است که گروه‌ها و جریان‌های مختلف لیبیایی تنها یک هدف مشترک داشته‌اند: سقوط معمر قذافی. از اکتبر 2011 به این‌سو همه جریان‌هایی که انقلاب لیبی را رقم زدند، مدعی قدرت شده‌اند و هیچ گروهی حاضر نیست حتی به بهای بی‌ثباتی، از خیر سهم‌خواهی بگذرد. تلاش‌ها برای تشکیل دولت در این کشور نیز هربار ناکام مانده است و ارتشی نیز شکل نگرفته که توان مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی را داشته باشد. در چنین شرایطی، نبرد میان گروه‌های مسلح مختلف هرروز گسترده‌تر می‌شود. مهم‌ترین نبردها، حول‌وحوش فرودگاه طرابلس بوده است؛ این فرودگاه در ماه‌های اخیر کانون درگیری میان گروه‌های شبه‌نظامی بوده و از ماه گذشته با شدت‌گرفتن نبرد تعطیل شده است. در همین راستا شنبه‌شب کنترل فرودگاه طرابلس، پایتخت این کشور به دست یکی دیگر از گروه‌های مسلح درآمد. شبه‌نظامیان لیبی موسوم به فجر شنبه‌شب اعلام کردند که فرودگاه بین‌المللی طرابلس لیبی را تحت‌کنترل خود درآورده‌اند. به گزارش اسکای‌نیوز، مجلس لیبی نیز در واکنش به حوادث اخیر، با انتشار بیانیه‌ای، گروه‌های مسلح موسوم به «فجر لیبی» و «أنصار‌الشریعه» را دو گروه تروریستی خوانده است. مجلس لیبی با تاکید بر اینکه از ارتش برای مبارزه با این دو گروه حمایت می‌کند، اعلام کرد که با نگرانی شدید حوادث کشور به‌ویژه حوادث طرابلس و بنغازی و اقدامات تروریستی را که در این دو شهر علیه شهروندان و تاسیسات و زیربناهای دولت صورت می‌گیرد، پیگیری می‌کند. مجلس لیبی همچنین با انتقاد از سران و رهبران گروه‌های موسوم به «عملیات فجر لیبی» و «شورای انقلابیون بنغازی» اقدام این گروه‌ها را انقلاب علیه مشروعیت دولت و موسسات دولتی دانست. در بخش دیگری از این بیانیه مجلس لیبی آمده است که جنگ کنونی، جنگ بین لیبی و موسسات و سازمان‌های قانونی آن علیه گروه‌های غیرقانونی و نامشروع است. همزمان در پی حمله هوایی به اطراف ستاد مشترک ارتش لیبی در طرابلس، پایتخت این کشور هشت‌نفر کشته شدند که سخنگوی گروه مسلح موسوم به «فجر لیبی» به خبرنگاران در طرابلس اعلام کرد: «امارات و مصر در حملات هوایی روز دوشنبه و جمعه‌شب به طرابلس نقش دارند.» این در حالی است که دولت مصر این اتهام را رد کرده است.
اما جمعه گذشته برخی از مناطق «طرابلس» شاهد تظاهرات و راهپیمایی‌هایی بود که شرکت‌کنندگان در آن شعارهایی در حمایت از عملیات موسوم به «الکرامه» که «خلیفه حفتر» فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی فرماندهی آن را برعهده دارد، سر دادند. معترضان همچنین ضمن محکوم‌کردن عملیات تروریستی در شهرهای مختلف، خواستار توقف درگیری‌های شبه‌نظامیان مسلح شدند. آنها در شعارهای خود حمایت کامل خود را از مجلس نمایندگان لیبی در عبور از این مرحله بحرانی کشورشان، اعلام کردند. تنها در دوماه گذشته، صدهانفر در جریان درگیری‌ها میان گروه‌های مختلف مسلح شبه‌نظامی کشته شده‌اند و هزاران لیبیایی هم از بیم جان خود به بیابان‌ها پناه برده‌اند. درگیری‌ها بیشتر در طرابلس، پایتخت و شهر شرقی بنغازی در جریان است. نزدیک به یک‌هزارو700 گروه شبه‌نظامی گوناگون، که هرکدام از آنها اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند، در لیبی فعال هستند. ولی پول و قدرت هدف مشترک همه آنهاست. این گروه‌ها از نظر سیاسی و جهان‌بینی نیز با یکدیگر اختلافات زیادی دارند. برخی از آنها اسلامگرا و گاه بسیار تندرو هستند، برخی دیگر جدایی‌طلب و قوم‌گرا هستند و برخی دیگر سکولار و لیبرال هستند. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد که گروه‌های شبه‌نظامی بر اساس تقسیمات منطقه‌ای و قومی شکل گرفته‌اند. برخی نگران هستند که در آینده لیبی نیز درگیر یک جنگ داخلی شود.
با وجود ناآرامی‌ها، رییس پارلمان لیبی اعلام کرد که خواهان هیچ‌گونه مداخله‌ برای حمله به لیبی نیست. «عقیله صالح عیسی»، رییس پارلمان لیبی در مصاحبه با برنامه «با صراحت» از شبکه اسکای‌نیوز اعلام کرد: تعدادی از قوانین وجود دارد که در پارلمان مطرح خواهند شد که از جمله این قوانین مساله تروریسم است و دولت نجات ملی کوچکی نیز تشکیل خواهد شد. او با بیان اینکه پارلمان همچنان منتظر مداخله جامعه بین‌الملل برای حمایت از غیرنظامیان لیبیایی است گفت که درخواستی برای هیچ‌گونه حمله به لیبی مطرح نکرده است. رییس پارلمان لیبی با بیان اینکه احتمال مداخله‌ خارجی در لیبی با هدف اشاعه ناآرامی‌ها وجود دارد، گفت: تمام نهادهایی که گوش‌به‌فرمان دستورات پارلمان نیستند، غیرقانونی هستند. این مقام لیبیایی اعلام کرد که خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی که راهبری ناآرامی‌ها در لیبی را برعهده دارد، از جمله کسانی نبوده است که نام آنها به پارلمان برای برعهده‌گرفتن تصدی پست ستاد ارتش مطرح شده باشد. از سوی دیگر، محمد شعیب، معاون اول رییس پارلمان لیبی در گفت‌وگوی مطبوعاتی‌ای که پس از دیدار او با «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر برگزار شد، گفت: پارلمان لیبی در حال حاضر درصدد تشکیل دولت ملی لیبی ظرف یک‌هفته تا 10روز است. او افزود که در این دیدار روابط دوجانبه میان مصر و لیبی که روابطی تاریخی است مورد بررسی قرار گرفت و همچنین بر اهمیت ادامه این روابط و آمادگی مصر برای حمایت از مردم لیبی در شرایط کنونی تاکید شد.