به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۹۳

كودكان سرزمين ما هم همچون همه كودكان جهان لايق بهترين‌ها هستند

 مهتاب كرامتي 
همراه آينده روشن كودكان شويد 
حقوق كودكان دغدغه هميشگي و جهاني است و تا روزي كه آخرين كودك به حداقل امكانات براي زندگي دسترسي نداشته باشد، تا روزي كه آخرين كودك در مسير آموزش قرار نگرفته است و تا روزي كه آخرين كودك زير چتر خدمات اجتماعي، بهداشتي و پزشكي قرار نگرفته است، موضوع حقوق كودك همچنان موضوع روز جهان است.

تا آن روز هر تلاشي براي بهبود زندگي كودكان ارزشمند است و بايد همچنان براي رسيدن به اين روز آرماني تلاش كرد.
كودكان سرزمين ما هم همچون همه كودكان جهان لايق بهترين‌ها هستند. آنها حق دارند بهترين و زيباترين آينده را انتظار بكشند و اين آينده روشن فرا نمي‌رسد، مگر زماني كه امروز به فكر فرداي كودكان باشيم. و به فكر بودن يعني بالا بردن كيفيت زندگي، يعني فراهم ساختن فضايي براي شكوفا‌شدن استعدادها و در اختيار‌گذاشتن امكانات براي رشد و پرورش كودكان. جاي تاسف است كه همچنان صحبت از كودكان بازمانده از تحصيل است و در آستانه سال تحصيلي جديد قطعا تعداد ديگري از كودكان به فكر محروميت‌شان از حقي هستند كه طبق قانون اساسي حق مسلم آنهاست، اما طبق قوانين زندگي سهم آنها محروميت از ميليون‌ها نيمكت مدرسه است. در سال 90 اعلام شد كه بيش از سه ميليون كودك از تحصيل بازمانده و مشغول به كار هستند و اين آمار تاكنون كاهشي نداشته است. اين نشان مي‌دهد كه در كنار نيازهاي اوليه و بهداشتي، آموزش در اولويت خدماتي است كه نهادهاي دولتي و سازمان‌هاي غيردولتي مسوول ارائه آن هستند. بي‌ترديد مشاركت در حل مسائل كودكان نيازمند دغدغه‌هاي اجتماعي و البته منابع مالي مستمر است. امروز در كنار كمپاني . . . ايستاده‌ام تا بتوانم همراه آنها در بحث آموزش و توانمندي كودكان باشم و اميدوارم بنگاه‌هاي اقتصادي ديگر نيز هرچه بيشتر در مسائل اجتماعي مشاركت كنند و منابع مالي يا امكانات آموزشي مناسبي را در اختيار سازمان‌هاي غيردولتي يا نهادهاي مرتبط دولتي قرار دهند.



بالا‌بردن مهارت‌هاي اجتماعي، توانايي‌هاي يادگيري و به ثمر رساندن استعدادهاي بالقوه كودكان براي دستيابي به موفقيت‌هاي بيشتر در زندگي و كار، جزيي از حقوق اساسي كودكان است و فراهم‌كردن اين امكانات بدون مشاركت مستقيم بنگاه‌هاي اقتصادي اگر هم عملي باشد، بسيار سخت خواهد بود.


اميدوارم اصحاب رسانه به عنوان كساني كه هر جامعه‌يي مديون اطلاع‌رساني آنهاست همراه و حامي ما باشند تا بتوانيم در كنار هم روزها و شب‌هايي روشن‌تر و شادتري براي كودكانمان و فرداي سرزمين‌مان بسازيم.