به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۹۴

دبیرکل سازمان ملل:

اقدامات حوثی‌ها و متحدان آنان 
مغایر مصوبات شورای امنیت است

 با ادامه جنگ در یمن، سازمان ملل نسبت به وضعیت غیرنظامیان در مناطق عملیاتی هشدار داده و شماری از اعضای شورای امنیت طرحی را برای تحریم مخالفان دولت این کشور تهیه کرده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی در مورد وضعیت یمن، گفته است که تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان در یمن "عمدا در معرض آسیب جدی" قرار گرفته‌اند و با تشدید بحران در روزهای اخیر، هزاران خانواده یمنی به امکانات اولیه زندگی مانند آب، غذا، سوخت و دارو دسترسی ندارند و صدها غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.



آقای بان گفته است که در نوامبر سال ۲۰۱۴، دولت جدیدی با هدف پایان دادن به تنش سیاسی و هموار کردن راه گذار یمن به سوی دموکراسی کامل تشکیل شد اما از آن زمان تا کنون، این کشور شاهد تشدید خشونت، گسترش تظاهرات روزمره و افزایش ناامنی بوده و تلاش سازمان ملل برای حل و فصل سیاسی این بحران به نتیجه نرسیده است. اشاره آقای بان به توافق اولیه حوثی‌ها و دولت یمن برای تشکیل دولت وحدت ملی است که به نتیجه نرسید.


بان کی مون رسما مخالفان دولت یمن را مورد انتقاد قرار داد و گفت اقدام حوثی‌ها و متحدان آنان در توسل به زور برای تصرف اراضی و تضعیف دولت قانونی یمن مغایر مصوبات شورای امنیت و همچنین تعهد آنان به حل و فصل مشکلات آن کشور از طریق گفتگوهای صلح آمیز است.

همزمان، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک سازمان ملل گزارش کرده که اردن، به عنوان عضو غیردایم شورای امنیت، با همکاری چند کشور عرب پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد یمن تهیه کرده‌اند و احتمال دارد آن را روز جمعه، امروز، یا شنبه برای بررسی و رای‌گیری در شورا مطرح کنند. در صورت تصویب این قطعنامه، مخالفان دولت یمن مشمول تحریم تسلیحاتی قرار می‌گیرند و تحریم سفر خارجی در مورد احمد صالح، فرزند رئیس جمهوری سابق یمن و متحد حوثی‌ها و عبدالملک الحوثی، از رهبران ارشد حوثی‌ها اعمال خواهد شد. این پیش‌نویس همچنین از حوثی‌ها می خواهد فورا دست از عملیات نظامی بردارند و برای حل و فصل بحران کنونی، مذاکره با دولت یمن را قبول کنند.

در سال ۲۰۱۱ و در ادامه حرکت موسوم به بهار عربی، یمن شاهد تظاهرات اعتراضی علیه ادامه حکومت علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق بود که بیش از سی سال بر جمهوری عربی یمن و یمن متحد حکومت کرده بود. اصرار رئیس جمهوری بر ادامه حکومت و برخورد دولت با معترضان به خشونت و درگیری منجر شد و سرانجام علی عبدالله صالح در فوریه سال ۲۰۱۲ از مقام خود کناره‌گیری کرد و در انتخابات ریاست جمهوری، عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهوری، با برنامه‌ای حاوی اصلاحات سیاسی و ایجاد ساختارهای لازم برای گذار به سوی دموکراسی کامل به این سمت انتخاب شد.

در ماه سپتامبر سال گذشته، گروه موسوم به انصارالله، معروف به حوثی‌ها، با اعلام اینکه در صدد تشکیل دولت وحدت ملی هستند، پایتخت را تصرف کردند و به تدریج قدرت کامل را در دست گرفتند. در ژانویه سال جاری، منصور هادی در اعتراض به سلب اختیارات خود توسط حوثی‌ها، استعفای خود را به پارلمان تسلیم کرد که گفته می‌شود مورد قبول قرار نگرفت. همزمان، حوثی‌‌ها با تشکیل نهادی به نام "کمیته انقلابی" حکومت را در اختیار گرفتند در حالیکه رئیس جمهوری به عدن در جنوب یمن گریخته بود. سازمان ملل دولت منصور هادی را همچنان دولت قانونی یمن می‌داند.

با پیشروی حوثی‌ها و نیروهای متحد آنان به سوی عدن و حمایت افراد وفادار به علی عبدالله صالح به فرماندهی فرزندش احمد صالح، از آنان، دو هفته پیش عربستان سعودی اعلام کرد که با تشکیل ائتلافی متشکل از کشورهای منطقه، عملیات هوایی برای دفاع از دولت یمن را آغاز کرده است. عملیات هوایی ائتلاف همچنان ادامه دارد و برخی ناظران احتمال آغاز عملیات زمینی ائتلاف را نیز مطرح کرده‌اند.

گروه انصارالله که به حوثی‌ها معروف است یک گروه مسلح متعلق به اقلیت زیدی مذهب یمن است که در سال ۲۰۰۴ عملیات مسلحانه علیه دولت مرکزی یمن را آغاز کرد. دولت یمن همواره ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه متهم ساخته اما مقامات ایران این اتهام را رد کرده و گفته‌اند کمک آنان به این گروه شامل حمایت سیاسی و کمک‌های بشردوستانه است. به گفته ناظران، بحران یمن بخشی دیگر از رقابت منطقه‌ای بین حکومت روحانیون شیعه در ایران و حکومت خاندان سلطنتی وهابی در عربستان است که از لحاظ عقیدتی و سیاسی با یکدیگر اختلاف دارند.

در جریان بحران کنونی، جمهوری اسلامی و گروه‌های شیعه وابسته به آن از حوثی‌ها حمایت و به شدت با عملیات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن مخالفت کرده‌اند در حالیکه شماری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس به استثنای عمان، همراه با اردن، مصر، مراکش، پاکستان و ترکیه در ائتلاف به رهبری عربستان عضویت دارند یا از آن حمایت می‌کنند.

روز گذشته، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، عربستان سعودی را به دلیل دخالت در جنگ یمن مورد انتقاد شدید قرار داد و شکست آن کشور را پیش‌بینی کرد. به گزارش منابع خبری ایران، قرار است پس از نماز جمعه امروز، بار دیگر در شهرهای ایران راهپیمایی‌هایی در حمایت از حوثی‌ها و محکومیت حملات عربستان به آنان برگزار شود.


بی بی سی