به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۱، ۱۳۹۴

انتخابات سرنوشت ساز براي اسپانيا

احزاب حاضر در انتخابات 
تمام توجه بروكسل اين‌بار متمركز بر اسپانيا شده است، شايد آنچه در ژانويه ٢٠١٥ در آتن رخ داد، اين‌بار مادريد را بلرزاند، اما آيا احزاب نوپا در اسپانيا به حضور تنها دو حزب در راس قدرت اين كشور پايان خواهند داد؟ از ساعت ٩ صبح روز گذشته مردم اسپانيا به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا تصميم بگيرند كه كدام يك از احزاب حاضر در انتخابات سراسري لايق اداره دولت بعدي خواهد بود. مردم اسپانيا اين‌بار بر خلاف گذشته كه تنها دو انتخاب از ميان محافظه‌كاران و سوسياليست‌ها داشتند، امكان انتخاب دو حزب ديگر را هم داشتند، احزابي كه انحصار احزاب سنتي اسپانيا را به چالش كشيده‌اند. مردم از ميان چهار حزب حاضر در انتخابات بايد ٣٥٠كرسي پارلمان و ٢٠٨ كرسي مجلس سنا را برگزينند، اما هيچ يك از احزاب را پيش از برگزاري انتخابات نمي‌توان پيروز قطعي انتخابات دانست. در اسپانيا ٣٦ ميليون واجد شرايط حضور در انتخابات سراسري اين كشور هستند كه بايد دولت و نخست وزير آينده را نيز تعيين كنند. گفتي است موضوعاتي همچون فساد مالي دولت، بحران اقتصادي و بحث بيكاري از جمله مهم‌ترين مباحثي است كه در نتيجه انتخابات اين دوره اسپانيا تاثيرگذار خواهد بود.
احزاب حاضر در انتخابات
    حزب مردم| حزب محافظه‌كار مردم به رهبري ماريانو راخوي، نخست وزير اسپانيا، در صورت محقق شدن پيش‌بيني‌ها، پيروز انتخابات خواهد شد اما تعداد كرسي لازم را براي احراز اكثريت كسب نخواهد كرد. ماريانو راخوي، نخست‌وزير كنوني اسپانيا از طرف حزب مخالف به فساد اقتصادي متهم شده است اما او اين اتهام‌ها را رد كرده است. راخوي، ۶۰ساله را بايد سياستمداري خستگي ناپذير خواند كه هيچگاه فرصتي براي استراحت نداشته و اكنون درصدد است براي چهار سال ديگر رهبري دولت اسپانيا را بر عهده بگيرد. او را نه كاريزما بلكه سرسختي‌اش در قدرت حفظ كرده است. در سال ۲۰۱۱ ميلادي و زماني كه اسپانيا در قلب بحران اقتصادي قرار داشت، ماريانو راخوي به عنوان چهره‌اي اطمينان بخش اداره امور را بر عهده گرفت و اگرچه او رييس دولتي شد كه كمترين محبوبيت را در ميان اسپانيايي‌ها در تاريخ مدرن اين كشور داشت اما توانست تا حال حاضر چهره اطمينان‌بخش خود را نزد اسپانيايي‌ها حفظ كند. با اين وجود ادامه روند بحران اقتصادي در اسپانيا و همچنين بيشترين نرخ بيكاري پس از يونان در اتحاديه اروپا باعث شده است كه ماريانو راخوي در اين دور از انتخابات در شرايط سختي قرار گيرد و اگرچه نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه مي‌تواند ٣٥درصد آرا را كسب كند اما براي تشكيل دولت راه سختي را در پيش خواهد داشت.
    حزب سوسياليست|دومين حزب اصلي حاضر در انتخابات حزب موسوم به كارگران سوسياليست اسپانيا به رهبري پدرو سانچز است. به نظر مي‌رسد كه سوسيال دموكرات‌هاي مخالف دولت نتوانسته‌اند برنامه جذابي براي اقتصاد بحران زده اسپانيا به راي‌دهندگان ارايه كنند. چرا كه بر اساس نظرسنجي‌ها، اين حزب كمتر از صد كرسي پارلمان را تصاحب خواهد كرد. گفتني است سانچز٤٣ ساله تا قبل از يك سال پيش كه به رهبري حزب سوسياليست برسد كمتر شناخته شده بود. او در تبليغات انتخاباتي اعلام كرده است مي‌خواهد كسي باشد كه باعث بازنشستگي ماريانو راخوي مي‌شود. او روز ۱۴ دسامبر در مناظره تلويزيوني مقابل ماريانو راخوي، نخست وزير اسپانيا بسيار صريح درباره اتهامات فساد او صحبت كرد. پدرو سانچز با انگشت اتهامي كه سمت نخست وزير اسپانيا گرفته بود، گفت: اگر شما همچنان به عنوان نخست وزير به كارتان ادامه دهيد، هزينه‌اي كه براي دموكراسي بايد پرداخت شود بسيار خواهد بود زيرا نخست‌وزير بايد فرد شايسته‌اي باشد و آقاي راخوي، شما چنين فردي نيستيد.
    حزب سيودادانوس| كمتر از يك هفته مانده به انتخابات، بسياري كارشناسان اعلام كردند كه حزب سيودادانوس يا شهروندان به رهبري آلبرت ريورا حزب تعيين‌كننده دولت بعدي خواهد بود. زيرا بر اساس نظرسنجي‌ها اين حزب سومين حزب خواهد شد و در ائتلاف با يكي از دو حزب پيشتاز مي‌تواند در تشكيل دولتي ائتلافي مشاركت كند. ريورا٣٦ ساله، وكيل و قهرمان شناي اسپانياست كه در سال ٢٠٠٦ حزب سيودادانوس را تاسيس كرد. او با خط مشي سياسي جديدي وارد صحنه سياست ملي اسپانيا شد و از نظر بسياري از اسپانيايي‌ها محبوب‌ترين رهبر سياسي اين كشور به حساب مي‌آيد. حزب او كه از منتقدان جدي احزاب استقلال طلب كاتالونيا محسوب مي‌شود، در انتخابات منطقه‌اي و شهرداري‌ها در ماه‌هاي مه ‌و سپتامبر گذشته توانست به يك گزينه معتبر مقابل چشمان هزاران راي‌دهنده‌اي تبديل شود كه از احزاب بزرگ كشور مايوس شده بودند.
    حزب پودوموس|حزب چپگراي پودوموس به رهبري پابلو ايگلسياس، كه هيچ كرسي در پارلمان ندارد، احتمالا شگفتي ساز انتخابات پيش رو خواهد بود. سياست‌هاي رياضت اقتصادي كه منجر به بيكاري و كاهش دستمزد شماري از مردم اسپانيا شده است گروهي را به سمت چپ‌هاي تندرو سوق داده است كه مخالف تمكين از سياست‌هاي اقتصادي اتحاديه اروپا هستند. بر اساس نظرسنجي‌ها با در‌نظر گرفتن احزاب منطقه‌اي كه در ارتباط با اين حزب چپگرا هستند، شمار كرسي‌هاي حزب پودوموس ممكن است به پنجاه كرسي هم برسد. گفتني است پابلو ايگلسياس تا سال ۲۰۱۴ ميلادي چهره‌اي ناشناس محسوب مي‌شد اما در ماه مه ‌سال ۲۰۱۴ ميلادي، حزب او پنج كرسي در پارلمان اروپا به دست آورد و به اين ترتيب اين استاد ۳۷ ساله علوم سياسي و جامعه‌شناسي دانشگاه‌هاي مادريد، روانه پارلمان اروپا شد.