به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۱، ۱۳۹۴

«ديوار مهرباني» ايراني ها در نشريه ديلي تلگراف


روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: ایرانی ها برای کمک به بی خانمان ها، «دیوارهای مهربانی» ایجاد کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه دیلی تلگراف در یکی از مقالات امروز خود در اینترنت به قلم «بارنی هِندرسون» Barney Henderson نوشت همزمان با فرارسیدن سرمای شدید زمستان در ایران، ایرانی ها به ایجاد «دیوارهای مهربانی» روی آورده اند، جایی که مردم به سادگی می‌توانند کت یا دیگر لباس‌های گرم خود را به بی‌خانمان ها هدیه کنند.

ایده کار بسیار ساده است: چند قلاب و گیره روی دیواری رنگی نصب می شود و کنار آنها نیز این جملات نوشته می‌شود:« نیاز نداری بگذار، نیاز داری بردار». 

بنا به گزارش بی بی سی، اینگونه کارهای خیریه نخست به شکل خودجوش در شهر مشهد در شمال شرق ایران دیده شد و موفقیت آمیز بودن خود را بلافاصله نشان داد. 

به دنبال انتشار گسترده تصاویر «دیوارهای مهربانی» در شبکه های اجتماعی و درخواست از کاربران مبنی بر اینکه «نگذاریم زمستان امسال، هیچ کسی از سرما بلرزد»، ایده دیوار مهربانی فوراً به دیگر شهرهای ایران نیز گسترش یافت. البته مشخص نیست چه کسی نخست این اقدام را آغاز کرده است. پیش از این نیز ایرانی ها در اقدامی مشابه، یخچال هایی را در خیابان ها قرار داده بودند تا مردم داخل آن برای افراد بی خانمان غذا بگذارند. 

یکی از کاربران فیس بوک با ارسال نظر خود درباره دیوار مهربانی می‌نویسد:« این، طرح فوق العاده‌ای است. امیدوارم در سراسر ایران گسترش پیدا کند». 
کاربر دیگری نیز نوشته است:« دیوارها ما را به یاد فاصله می‌اندازد، اما در برخی از خیابان های شیراز، دیوارها باعث شد آدم ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند». 

هوای ایران به تازگی به شدت سرد شده است و دمای هوا اغلب به زیر صفر درجه می‌رسد. طبق آمارهای رسمی، شمار بی خانمان‌ها در ایران حدود پانزده هزار نفر است، اما شمار واقعی افراد بی‌خانمان در ایران به مراتب بیش از این رقم است و علت اصلی آن نیز مشکلات اقتصادی اخیر این کشور است. 

البته کاربران شبکه های اجتماعی در ایران علاوه بر تحسین طرح دیوارهای مهربانی، پست هایی را با این عنوان منتشر کردند که چرا دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای کمک به فقرا اقدامات بیشتری نمی‌کند؟