به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۶، ۱۳۹۴

هدیه کریسمس اسرائیل و سوریه به یکدیگر، زهران علوش در برابر سمیر قنطار

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی
یک هفته پس از کشته شدن سمیر قنطار عضو بلند پایه حزب الله لبنان در حومه دمشق،  نوبت به زهران بن عبدالله علوش، با نام مستعار شیخ رسید. زهران علوش رهبر گروه سلفی جیش الاسلام وابسته به عربستان سعودی رسید. زهران علوش بازوی بندر بن سلطان رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در حومه دمشق بود. شباهت های بسیاری میان عملیات ترور سمیر قنطار و زهران علوش دیده می شود. در هر دو مورد سازمان های اطلاعاتی دست اندرکار دقیقاً از تاریخ، ساعت و محل حضور این دو تن آگاه بودند. هر دو این ها در نزدیکی دمشق کشته شدند. هر دو این ها بر اثر بمب های هوشمند هوا به زمین دو هواپیمای جنگنده کشته شدند.

هفته پیش دو هواپیمای جنگنده اسرائیلی به حومه دمشق نفوذ کردند و سمیر قنطار عضو عالیرتبه حزب الله لبنان را با پرتاب چهار بمب هوشمند از میان برداشتند،  ولی زهران علوش را جنگنده های ارتش سوریه از میان برداشتند. زهران علوش روز جمعه نشستی با رهبران گروه‌های دیگر مخالف بشار الاسد داشت که مقر آنان هدف حمله دو هواپیمای جنگنده ارتش سوریه قرار گرفت.

ورود هواپیما های اسرائیلی به خاک سوریه و پایتخت آن کشور دمشق نمی تواند بدون آگاهی و اجازه دولت سوریه و نیرو های روسی که در واقع پدافند از آسمان سوریه را به عهده دارند باشد.


اسرائیل از آغاز درگیری های سوریه ظاهراً نقش بیطرفی را در این بحران بازی می کند. اسرائیل حکومت بشار الاسد را به همه این گروه های مسلمان تندرو در کنار مرز های خود ترجیح می دهد. بی شک اسرائیل در برابر نابودی قنطار این هدیه روس ها و سوری ها در ایام کریسمس، بایستی دست کم هدیه ای به ارزش سمیر قنطار به روس ها و سوری ها می داد. اطلاعات دقیق و ارزشمند در باره زهران علوش بهترین هدیه کریسمس اسرائیلی ها به ولادیمیر پوتین و بشار الاسد می تواند باشد.

پس از کشته شدن زهران علوش، دست پروده عربستان و دشمن شماره یک حکومت بشار الاسد و پاسداران ایران در سوریه،  پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: « عربستان در مقابل ایران بازنده است» او افزود تضعیف ایران یا خالی کردن میدان، هر دو به ضرر عربستان است. وی به طور ضمنی گفت که دشمنان جمهوری اسلامی ایران به درستی نمی‌دانند که وضعیت سوریه بعد از مداخلات نظامی چه خواهد بود.

کشته شدن زهران علوش بنیانگذار و رهبر جیش الاسلام، ضربه بزرگ به عربستان سعودی و نیرو های سلفی می باشد. زهران علوش،  دارای افکار  سلفی و وهابی و درس خوانده  دانشگاه اسلامی مدینه بود. پدر زهران، شیخ عبدالله در عربستان زندگی می کند و از روحانیت وهابی نزدیک به خاندان حاکم بر عربستان است.

زهران علوش به دلیل سازماندهی سلفی ها در اطراف دمشق در سال 2009 دستگیر به زندان رفت او دو سال بعد با فرمان عفو بشار الاسد از زندان آزاد شد و دست به تشکیل گردان های شبه نظامی مسلح به نام « غسل تعمید» زد، این نیرو سپس به لواء الاسلام « پرچم اسلام» تغییر نام داد و در سال 2013، جیش الاسلام « ارتش اسلام» نامیده شد.

زهران علوش، موفق شد با کمک های مالی سخاوتمندانه عربستان سعودی یک نیروی منظم و مجهز علیه بشار الاسد فراهم آورد. نیروی جیش الاسلام را میان پانزده تا بیست هزار نفر تخمین زده اند، این نیرو به بیش از پنجاه واحد شبه نظامی تقسیم بندی شده و محل فعالیت آن در شرق دمشق پایتخت سوریه است.
در میان همه نیرو هایی که مخالف بشار الاسد می باشند و به ارتش آزادیبخش سوریه معروف شده اند، ، جیش الاسلام تنها نیروی برتر، مجهز، منظم و سازماندهی شده است که با پنجه آهنین زهران علوش چهل و چهار ساله اداره می شد ولی با کشته شدن زهران علوش این گروه دیگر کارآیی سابق را نخواهد داشت.

شنبه بیست و ششم دسامبر 2015
فرهنگ ایران 
http://www.farhangiran.com/mos/Frontpage/Itemid,1/