به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۴

اهدای جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا به بلاگر سعودی

جایزه ساخاروف در سال جاری به رائف بدوی اهدا شد. این بلاگر سعودی به ۱۰ سال حبس و ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم شده و نمی‌تواند شخصا جایزه را دریافت کند.

انصاف حیدری، روز چهارشنبه (۱۶ دسامبر/ ۲۵ آذر) در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه به نیابت از همسرش رائف بدوی، جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا را دریافت می‌کند. همسر بدوی همراه فرزندشان در کانادا زندگی می‌کند.
رائف بدوی، بلاگر سعودی، در سال ۲۰۱۴ به جرم "توهین به اسلام" به تحمل ده سال حبس و هزار ضربه شلاق محکوم شد. این حکم با اعتراض گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد. حکم شلاق قرار بود در چندین مرحله – هر هفته ۵۰ ضربه – اجرا شود. تا کنون تنها یک بخش از آن اجرا شده است.
بدوی در سال ۲۰۰۸ فرومی اینترنتی به نام "شبکه لیبرال سعودی" راه انداخت که در آن از جمله در مورد جدایی دین از سیاست بحث می‌شد. او در سال ۲۰۰۹ ممنوع‌الخروج و حساب بانکی‌اش هم مسدود شد. این بلاگر در ژوئن ۲۰۱۲ دستگیر و یک سال بعد نخستین حکم علیه او صادر شد: ۷ سال حبس و ۶۰۰ ضربه شلاق به جرم "توهین به اسلام".
اعتصاب غذا
انصاف حیدری، همسر رائف بدوی در برلین (عکس از آرشیو)
انصاف حیدری، همسر رائف بدوی در برلین (عکس از آرشیو)
دادگاه تجدید نظر در مه ۲۰۱۴ حکم بدوی را به ۱۰ سال حبس، ۱۰۰۰ ضربه شلاق و پرداخت بیش از ۲۰۰ هزار یورو جریمه نقدی تشدید کرد. نزدیک به یک سال پیش (ژانویه ۲۰۱۵) نخستین بخش از حکم شلاق – ۵۰ ضربه – اجرا شد. این ضربات چنان آسیبی به بلاگر ۳۱ ساله رساندند که ادامه اجرای حکم تا اطلاع بعدی تعلیق شد. اعتراض گسترده بین‌المللی هم در تعلیق حکم بی‌تأثیر نبود.
انصاف حیدری از ملک سلمان، پادشاه عربستان خواست همسرش عفو شود. دادگاه عالی عربستان اما در ژوئن ۲۰۱۵ حکم را تأیید کرد.
به گفته‌ی همسر بدوی، این بلاگر از هفته گذشته اعتصاب غذا کرده است.
پناهی و ستوده در جمع دریافت‌کنندگان
پارلمان اروپا از سال ۱۹۸۸ جایزه آزادی اندیشه ساخاروف را اهدا می‌کند. این جایزه که به نام آندره ساخاروف، دانشمند فیزیک هسته‌ای و ناراضی سیاسی شوروی سابق نامگذاری شده، به افراد و نهادهایی اهدا می‌شود که برای دفاع از حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها، احترام به حقوق بین‌الملل و دفاع از آزادی اندیشه فعالیت می‌کنند. به همراه این جایزه ۵۰ هزار یورو هم اهدا می‌شود.
جایزه ساخاروف سال ۲۰۱۴ به دنیس موکوگی، پزشک و مدافع قربانیان خشونت‌های جنسی از کنگو تعلق گرفت. نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر، و جعفر پناهی، فیلمساز، نیز در سال ۲۰۱۲ به صورت مشترک جایزه ساخاروف را دریافت کردند.

دویچه وله