به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۴

شکار سرداران سپاه درسوریه و شکار امرای قطر درعراق

 نویسنده فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی 

 موج منفی علیه سه کشور در اروپا 
مدت ها است که یک جنگ بیرحمانه و تمام عیار اطلاعاتی میان ایران و اعراب، به سرکردگی عربستان آغاز شده است. با بررسی اخبار و اطلاعات چند ماه گذشته منطقه خاورمیانه و خلیج فارس می توان این احتمال را مطرح کرد که ربوده شدن بیست و شش شکارچی اهل قطر روز گذشته در جنوب عراق به تلافی کشته شدن افسران عالیرتبه سپاه پاسداران در سوریه باشد.

« شکار مشاوران ایرانی (در سوریه) بطور هدفمند انجام می شود»  ولادیمیر یوسییف کارشناس  نظامی روسیه در گفتگویی با ولادیمیر ساژین  کارشناس سیاسی و  خاور شناس به این مسئله اشاره کرد. گزارش هایی مبنی بر تلفات نسبتاً سنگین نیروهای سپاه پاسداران حاضر در نبرد های سوریه به گوش می رسد.

تلفات افسران ارشد و فرماندهان بالای سپاه در سوریه توجه کارشناسان اطلاعاتی و نظامی را  به خود جلب کرده است. چه کسانی در شکار افسران سپاه درسوریه دست دارند؟. سازمان های اطلاعاتی آمریکا و غرب، اعراب یا اسرائیل و یا ائتلاف چند سازمان اطلاعاتی ؟ تنها در ماه های اکتبر و نوامبر 2015، شصت و هفت تن از افراد وابسته به سپاه پاسداران در سوریه جان باختند و تاکنون حدود ده افسر ارشد سپاه نیز در سوریه کشته شده اند. آیا پول های بی حساب قطری ها در این رابطه نقش داشته اند؟

ماًموریت احتمالی گروه های شیعه وابسته به جمهوری اسلامی ایران در ربودن شکارچیان شیخ نشین قطر درعراق می تواند دنباله جنگ اطلاعاتی میان ایران و اعراب باشد. در میان بیست وشش تن شکارچی قطری ربوده شده در عراق، نه تن امیر قطری به همراه افرادی وابسته به خاندان سلطنتی قطر حضور دارند.این گروه شکارچی در منطقه الناصریه در صحرای السماوه عراق ربوده شده اند. السماوه محل تقاطع دو رود دجله و فرات و منطقه طبیعی مساعدی برای شکار جانوران می باشد. السماوه در جنوب شهر های کربلا و نجف واقع شده و همجوار استان بصره و پایگاه دریایی ام القصر در دهانه خلیج فارس است و با عربستان مرز مشترک دارد.

جمعیت اکثرمناطق جنوبی کشورعراق را شیعیان تشکیل می دهند و نفوذ ایران در این مناطق به یاری گروه های مسلح شیعه دست ساخته جمهوری اسلامی ؛ کتائب حزب الله، جیش المختارو فرق الموت اعمال می شود. تاکنون در هیچ گزارشی حضور نیرو های سنی مذهب تروریست همچون القاعده و داعش در این مناطق دیده نشده است. بر مبنای اطلاعات به دست آمده از مسئولین محلی ؛ یک گروه مسلح ناشناس با انیفورم نظامی و شماری  خودرو در نیمه شب به شکارچیان قطری شبیخون زده و آنان را به همراه دو ماًمور عراقی که مسئول حفاظت این گروه بودند به گروگان گرفته اند.  در این منطقه تنها گروه های تندرو و مسلح شیعه وابسته به جمهوری اسلامی جولان می دهند.

چند سال است که روابط سیاسی  میان قطر و ایران در پی حضور نیرو های جمهوری اسلامی در سوریه به تیره گی گراییده است. رابطه سیاسی قطر با روسیه نیز پس از مداخله نظامی روس ها در سوریه تیره شد و امیر قطر سفر خود به روسیه را در واکنش به حملات هوایی جنگنده‌های روسی به مواضع گروه‌های نیرو های مخالف بشارالاسد لغو کرد.

در فوریه سال 2014، در پی پخش فیلمی در شبکه های اجتماعی اینترنتی از سر بریدن بیست و یک کارگر مسیحی قبطی مصری در سواحل کشور لیبی، یک مرکز جغرافیایی روسیه مدعی شد که گروگان های مصری داعش در قطر سربریده شدند. موسسه روسی «آروس» ویژه مطالعات جغرافیایی اعلام کرد که مکان ذبح مصری ها در یک جزیره سنگی واقع در کشور قطر بوده است و نه لیبی.

پس از آغاز حملات هوایی روسیه علیه گروه های تروریستی در سوریه کشور های عربستان و قطر بشدت واکنش نشان دادند و اعلام کردند که نیرو های مخالف بشارالاسد را مجهز به سلاح های پیشرفته و ضد هوایی خواهند کرد.  در ماه اکتبر 2015، داعش مسئولیت سقوط یک هواپیمای مسافری روسیه با 224 سرنشین را کمی پس از برخاستن از فرودگاه شرم الشیخ در مصر به عهده گرفت. هنوز نتایج تحقیقات در باره سقوط هواپیمای مسافری روسیه روشن نشده است.

در ژانویه 2015، قطر وارد ائتلافی به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان شیعه حوثی یمن شد. قطر اخیراً نیز به ائتلاف جدیدی به رهبری عربستان علیه تروریسم در کنار سی و سه کشور دیگر پیوست . قطر با این موضع گیری سیاسی- نظامی در صف مخالفین جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

پس از حملات تروریستی اخیر در فرانسه و افشای برخی  پشتیبانی های مادی و معنوی کشور های ترکیه ، عربستان و قطر به گروه های تروریستی سنی مذهب در خاورمیانه،یک موج منفی علیه این سه کشور در اروپا به حرکت درآمده است.  سازمان اطلاعاتی آلمان سیاست خارجی عربستان سعودی را عاملی برای بی ‌ثباتی در جهان عرب ارزیابی کرده و نسبت به آن هشدار داد.

در آغاز ماه  دسامبر 2015، زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان و رئیس فراکسیون سوسیال ‌دموکرات‌ها در مجلس این کشور به عربستان سعودی هشدار داد که به حمایت از اسلام‌گرایان افراطی خاتمه دهد.

فرهنگ ایران 
http://www.farhangiran.com/