به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۷، ۱۳۹۴

کودکان دیروز برای پاریس نامه نوشتند

حمله به تروریسم با خنده 
کودکانی که والدین خود را در حادثه ١١ سپتامبر نیویورک از دست داده‌اند برای بازماندگان ١٣ نوامبر پاریس، پیام فرستادند. «تریس ایک»، «جولیت کاندلا»، «فرانسیس پیرنو» و «جوزف پالومبو» چهار کودک از بین ‌هزاران کودک آمریکایی بودند که مجبور بودند با غم ازدست‌دادن والدینشان در این حملات کنار بیایند. آنها حالا بزرگ شده‌اند اما می‌دانند که الان کودکانی در پاریس هستند که روزها و شب‌های مشابهی را با آنچه آنها روزگاری تجربه کرده‌اند، تجربه می‌کنند. به همین دلیل تلاش کرده‌اند در پیامی ویدئویی با این کودکان و بازماندگان حملات تروریستی پاریس همدردی کنند. تریس که اکنون ٢٢ سال دارد، ١٤سال بعد از این فاجعه در این ویدئو می‌گوید: «به بازماندگان پاریس: بیایید محبت را در تمام جهان بگسترانیم. من باور دارم که این کار وظیفه ماست چون این ما هستیم که طعم خشم و نفرت را چشیده‌ایم و دقیقا به همین دلیل نمی‌توانیم خشم و نفرت بیشتری به جهان اضافه کنیم». 
جولیت که آن زمان شش‌سال داشت هم در این ویدئو از تجربه ازدست‌دادن پدرش می‌گوید. اینکه چطور هرروز به پدرش فکر و چطور با این غم زندگی می‌کند. اما او همچنین تأکید می‌کند: «نباید از زندگی کناره گرفت». فرانسیس می‌گوید: «می‌توان غمگین بود اما به زندگی ادامه داد. اما چیزی که هرگز نباید انجام دهید این است که از تروریست‌ها بترسید چون آنها بیشتر از شما می‌ترسند تا شما از آنها. مطمئن باشید که حتما همین‌طور است». جوزف ٢٦ساله هم که در زمان حمله به برج‌های دوقلو ١٢سال داشت، می‌گوید: «شما هرگز نباید در خشم و نفرت زندگی کنید. شما نباید به مردم اجازه بدهید وقتی بهتان نگاه می‌کنند اثرات آن حادثه را در صورتتان ببینند چون شما برای جامعه بسیار ارزشمند و مهم هستید و وقتی مردم به شما نگاه می‌کنند اگر در چهره‌تان اثری از خشم و نفرت نبینند، امید را بازمی‌یابند. این باعث شادی خود شما هم خواهد شد. من باور دارم که بهترین حمله به تروریست‌ها این است که همیشه چهره پر از خنده‌ای داشته باشید و به زندگی‌تان ادامه دهید». ایستادن علیه تروریسم اما تنها مختص ینگه‌دنیا نیست. در این‌سوی جهان نیز یک پسربچه ۱۲ساله انتحاری طالبان، پیش از انجام عملیات انتحاری از این کار سر باز زد و خود را به نیروهای امنیتی تحویل داد. به گزارش خبرگزاری «دوغان حیات» ترکیه، مقامات پلیس ایالت فاریاب با اعلام این خبر گفته‌اند که گروه طالبان در افغانستان یک پسربچه ۱۲ساله را به قیمت ۱۰‌هزاردلار خریداری کرده و در کمپی آموزشی به‌عنوان تروریست انتحاری آموزش داده‌اند اما این پسربچه از این کار سر باز زده است. این پسربچه در اعترافات خود گفت: «به من کمربند انتحاری بستند و به یک ایست و بازرسی پلیس بردند تا خودم را منفجر کنم اما من این کار را نکردم و تسلیم شدم». ١٣نوامبر امسال گروه داعش، در چندین حمله تروریستی به پاریس، باعث کشته‌شدن ١٣٠شهروند فرانسوی شد. در زمان حملات تروریستی ١١سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک نیز نزدیک به سه‌هزار شهروند آمریکایی کشته شدند.