به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۳، ۱۳۹۴

اکبر هاشمی رفسنجانی:

گروهی برای بررسی انتخاب رهبر آینده تعیین شده‌است
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که هم‌اینک گروهی برای بررسی انتخاب رهبری «در صورت پیشامد حادثه» تعیین شده‌است

هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو که روز یک‌شنبه ۲۲ آذر از سوی خبرگزاری کار ایران، ایلنا، منتشر شده با اشاره به وظایف مجلس خبرگان گفت: «هر وقتی که بنا شد رهبری عوض شود یا نباشد و کس دیگری بیاید، دوباره باید کار عمده‌ای انجام دهند.»
وی افزود: «البته دارند آماده می‌شوند و مطالعه می‌کنند و گروهی را گذاشتند که دارند افراد را بررسی می‌کنند تا آنهایی را که صلاحیت دارند که اگر بعداً حوادثی پیش آمد، بتوانند برای رأی‌گیری مطرح کنند. کار خبرگان عمدتاً همین است
براساس اصول ۱۰۷ و ۱۱۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی انتخاب و برکناری رهبر با مجلس خبرگان رهبری است.
اکبر هاشمی رفسنجانی اواخر سال گذشته چندین بار دربارهٔ «آینده رهبری» در ایران صحبت‌هایی کرده و در این مورد گفته بود شاید تشکیل یک شورای چندنفره مفید باشد.
وی بهمن ماه سال گذشته نیز در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص تعیین جانشین برای علی خامنه‌ای گفته بود: «اگر خبرگان به وظيفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن يک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورايی کنند. چون قانون شورا شدن هم باز است.»
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یک‌شنبه نیز در گفت‌وگوی خود با ایلنا با ذکر این‌که «در قانون اساسی، رهبری را از اول شورایی نوشتند» تأکید کرد که در زمان انتخاب رهبری جدید «آیت‌الله خامنه‌ای و من طرفدار رهبری شورایی بودیم
علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، هنگام آغاز به کار دوره آتی مجلس خبرگان رهبری ۷۷ سال سن خواهد داشت.
از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ که علی خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان رهبری، به جانشینی آیت‌الله خمینی انتخاب شد، شایعاتی پیرامون بیماری او رواج یافت و سال گذشته نیز بستری شدن او در بیمارستان برای جراحی رسانه‌ای شد.
پیش از این، قربانعلی دری نجف‌آبادی، از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفته بودکه «خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر باشیم.»
مجلس خبرگان رهبری که مسئولیت تعیین رهبر آینده را برعهده دارد هفتم اسفند سال جاری انتخابات پنجمین دوره خود را برگزار می‌کند.
اکبر هاشمی رفسنجانی اوایل ماه جاری از کاندیداتوری احتمالی خود در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری خبر داد.
پیش از این و چند ماه پس از آنکه دولت حسن روحانی کار خود را آغاز کرد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری، هشدار داد: «عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند، در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند.»
هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگوی روز یک‌شنبه خود با ایلنا تأکید کرد که «رهبری مال همه، و پدر کل جامعه، یعنی مسلمان، غیرمسلمان، چپ و راست است و باید مرجعی که ایشان را تعیین می‌کند، متعلق به همه باشد و هر چه پیکره خبرگان، تنوع بیشتری داشته باشد، اعتبار رهبری بالاتر می‌رود.»

گویا نیوز