به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۵

ایران چندمین کشور خوب جهان است؟

در این فهرست ایران از نظر "خوب" بودن در جایگاه صد و سی و پنجم جهان و پس از آن السالوادور، گابون و کشورهای دیگری قرار دارند. 

خرداد: در بررسی ای که به تازگی انجام شده است مرکز تعیین شاخص کشور خوب فرمولی را برای محاسبه این که کشورها از نظر میزان انسان دوستی و خوب بودن در سیاره ها در چندمین رتبه قرار دارند را ابداع کرده است.

 این شاخص مبتنی بر بررسی میزان توسعه فناوری و علم، میزان رفاه و برابری شهروندان و میزان سلامت و تندرستی آن هاست.
فرد مبتکر این بررسی "سیمون آنهولت" است که نشان داده سوئد خوب ترین کشور جهان است به خصوص نسبت به ابعاد اقتصادش. 


شبکه خبری "العربیه" انتشار گزارشی در این باره می کند اما فرد بررسی کننده این مطالعه اشاره ای نکرده که اخیرا در ماه های گذشته در سوئد نیز مقاومت هایی در برابر ورود پناهجویان صورت گرفته که خود امری منفی برای آن کشور محسوب می شود. 

در این بررسی از کشورهای اسکاندیناوی به عنوان خوب ترین کشورها در میان 162 کشور جهان یاد شده است. 

تهیه کنندگان این گزارش هدف خود را کمک به خوبی بشریت و خوشبختی آن ذکر کرده اند. در بخش از این گزارش آمده است:"بیش تر مشکلات امروز جهان ما ناشی از جهانی شدن سریع است. ما نیازمند دولت هایی هستیم که درک کنند که نه تنها در قبال رای دهندگان و مالیات دهندگان مسئول هستند بلکه در قبال زندگی کل انسان ها در سیاره مسئول هستند. آنان باید با یکدیگر همکاری بیش تری داشته باشند". 
در این فهرست ایران از نظر "خوب" بودن در جایگاه صد و سی و پنجم جهان و پس از آن السالوادور، گابون، زیمبابوه، کنگو، هندوراس، بولیوی، نیکاراگوئه، ماداگاسکار، مالی و الجزایر و کشورهای دیگری قرار دارند. 

بدترین کشورها از دید این شاخص چاد با رتبه صد و پنجاه و هفتم و پس از آن سوریه، عراق، جمهوری آفریقای مرکزی، موریتانی و لیبی هستند که اکثرا درگیر جنگ می باشند. 
در این میان سوئد، دانمارک، هلند، بریتانیا، آلمان فنلاند، کانادا، فرانسه و اتریش به ترتیب رتبه های اول تا نهم خوب ترین کشورها را به خود اختصاص داده اند. 

شاخص های مورد بررسی در این بررسی میزان پیشرفت فناوری و علم، فرهنگ، صلح و امنیت بین الملل، نظم جهانی، تغییرات اقلیمی و قوانین زیست محیطی، میزان برابری میان شهروندان و خوشبختی آنان و میزان رفاه و خدمات بهداشتی و درمانی بوده اند.