به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۹۵

حواشي اسکار هشتادونهم ادامه دارد

از واکنش ترامپ تا پس‌گرفتن پيام تبريک


واکنش‌ها به دريافت جايزه اسکار اصغر فرهادي همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترين خبرها «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا، دليل اشتباه معرفي‌کردن برنده اسکار بهترين فيلم را تمرکز زياد برگزارکنندگان اين جوايز بر سياست دانست. «گاردين» نوشت: «دونالد ترامپ» که پيش از اين اعلام شده بود مراسم اسکار را تماشا نخواهد کرد، پس از يک روز بالاخره درباره اين مراسم هنري اظهارنظر کرد. او دراين‌باره گفت: «به نظر من آنها آن‌قدر روي سياست تمرکز کرده بودند که سرانجام کارشان خوب از آب درنيامد. کمي غم‌انگيز بود. اين اتفاق شکوه جوايز اسکار را کم کرد. به نظر مراسم باشکوهي نيامد. من به مراسم اسکار رفته‌ام. در اين مراسم يک چيزي کم بود و بعد هم دست‌آخر اين اتفاق غم‌انگيز افتاد».

دستگاه ديپلماسي آمريکا که به کارگردان ايراني منتقد ترامپ بابت دريافت جايزه اسکار تبريک گفته بود، بلافاصله تبريکش را پس گرفت! به گزارش رويترز، وزارت امور خارجه آمريکا در اقدامي که از چشم رسانه‌ها دور نماند، در حساب توييتر فارسي خود @USAdarFarsi پيام تبريکي را به مناسبت اهداي جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان اين دور از رقابت اسکار به فيلم «فروشنده»، به کارگرداني «اصغر فرهادي» منتشر کرد، حال آنکه بعدا پشيمان شد و آن را حذف کرد. البته آنچه که بيشتر از حذف اين پيام مايه تعجب بود، تمجيد دستگاه ديپلماسي اين کشور از کارگرداني بود که تصميم «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهوري تازه‌کار اين کشور، را بابت منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک ايالات متحده «غيرانساني» توصيف کرده بود. فرهادي که به همين دليل حضور در مراسم اسکار ۲۰۱۷ را تحريم کرد، «انوشه انصاري»، از چهره‌هاي ايراني موفق در عرصه فناوري آمريکا و همچنين «فيروز نادري»، از مديران سابق ناسا، را به نيابت از خود براي دريافت جايزه اسکار به اين مراسم فرستاد.

باز هم کيهان
اما واکنش‌ها در داخل جالب‌تر از آن‌سوي مرزها بود. کيهان در مطلبي با عنوان «فروشنده چه فروخت تا اسکار بگيرد؟» نوشت: «برگ نهايي را دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري تازه‌به‌تخت‌نشسته آمريکا براي «فروشنده» رو نمود وقتي با قانون جديد مهاجرتي (که اساسا اجرائي هم نشد!) صحنه را براي جايزه فيلم يادشده ساخته و پرداخته کرد تا با يک دعواي به‌اصطلاح زرگري هم جايزه اسکار براي فيلم «فروشنده» تثبيت شود و هم افه اپوزيسيون‌نمايي هاليوود و اسکار به اين فيلم و سازندگانش هم سرايت نمايد!» البته اين روزنامه در تحليل خود از اسکار امسال مرتکب يک «گاف اسکاري» شده. به گزارش فرارو، کيهان تلاش کرده جزئياتي از دست‌هاي پنهاني ارائه دهد که باعث شده فيلم فروشنده اسکار بگيرد؛ درحالي‌که در طول يادداشت (بيش از يک‌بار) از هشتادوهشتمين دوره مراسم اسکار ياد شده؛ حال آنکه مراسم اسکار ٢٠١٧ هشتادونهمين دوره بود. اينکه اسکار امسال هشتادونهم بود، نه هشتادوهشتم را احتمالا آنهايي مي‌دانند که خبر از مافياي پنهان اسکار ندارند.

شرق