به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۹۵

پرداخت بی‌سابقه یک ناشر برای انتشار خاطرات اوباما


ظاهرا بنگاه انتشاراتی "پنگوئن رندوم هاوس" برای در اختیار گرفتن حق انتشار (کپی‌رایت) خاطرات باراک اوباما و همسرش میشل ۶۵ میلیون دلار (حدود ۶۱ میلیون یورو) پرداخت کرده است.
این خبر روز چهارشنبه (۱۱ اسفند/ ۱ مارس) توسط نشریه فایننشال تایمز منتشر شد که یکی از زیر مجموعه‌های این غول انتشاراتی محسوب می‌شود.
رئیس جمهور پیشین آمریکا و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ و همسرش اعلام کرده‌اند که "بخش قابل توجهی" از حق تالیف خاطرات خود را به موسسه‌های خیریه، از جمله موسسه‌ای که خود پایه‌گذاری کرده‌اند می‌بخشند. این دو به تازگی از مردم خواسته‌اند ایده‌های خود برای اجرای پروژه‌های حمایتی را به آنها ارائه کنند.
به نوشته‌ی "اشپیگل آنلاین" خاطرات رئیس جمهوران آمریکا در میان ناشران بین‌المللی بسیار مورد توجه است زیرا به طور معمول چنین کتاب‌هایی را می‌توان در تیراژ‌های بسیار بالا منتشر کرد.
بنا بر این گزارش شماری از ناشران معتبر بین‌المللی دیگر برای به دست آوردن حق انتشار خاطرات باراک و میشل اوباما رقابت سختی با بنگاه "پنگوئن رندوم هاوس" داشته‌اند که بزرگترین ناشر جهان به شمار می‌رود.
رئیس جمهور پیشین آمریکا پیش از این دو جلد از خاطراتش و یک کتاب کودکان را در همکاری با "پنگوئن رندوم هاوس" منتشر کرده است. اوباما چندبار به استعداد نویسندگی خود اشاره کرده و گفته که قصد ندارد در خاطراتش تنها به بازگویی دوران اقامتش در کاخ سفید بپردازد.
همتایان دیگر اوباما نیز برای خاطرات خود حق تالیف‌های قابل توجهی دریافت کرده‌اند که البته به هیچ وجه قابل مقایسه با رقمی که فایننشال تایمز درباره دستمزد او و همسرش منتشر کرده نیست.
بیل کلینتون برای کتاب خاطراتش که سال ۲۰۰۴ با عنوان "زندگی من" منتشر شد در مجموع ۱۵ میلیون دلار و جورج دبلیو بوش برای کتاب "لحظه‌های تصمیم‌گیری" حدود ۱۰ میلیون دلار دریافت کرده‌اند.
هر دو کتاب یاد شده اندکی پس از نشر به زبان اصلی، به فارسی نیز ترجمه و منتشر شدند. درباره زمان انتشار خاطرات باراک و میشل اوباما که با توجه به محبوبیت زیاد آنها بی‌تردید بسیاری مشتاق ترجمه آن هستند هنوز خبری منتشر نشده است.

دویچه وله