به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۹۶

بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی:

اقدامات ایران تهدیدی جدی علیه صلح و ثبات در منطقه است
یک روز بعد از وتوی قطعنامه پیشنهادی درباره یمن و نقش ایران در کمک تسلیحاتی به حوثی‌های یمن توسط روسیه در شورای امنیت، ایالات متحده و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی از اقدامات تهدید آمیز جمهوری اسلامی انتقاد کردند و اقدامات ایران را تهدیدی جدی متوجه صلح و ثبات در منطقه دانستند.


روسیه عصر دوشنبه ۷ اسفند قطعنامه پیشنهادی بریتانیا را وتو کرد. در این قطعنامه از ایران به عنوان ناقض تحریم تسلیحاتی یمن نام برده شده بود.
در واکنش به این اقدام روسیه در حمایت از جمهوری اسلامی ایران، سه شنبه شب ایالات متحده و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک ضمن انتقاد دوباره از روسیه برای این وتو، عدم پایبندی ایران به تحریم های تسلیحاتی یمن را محکوم کردند.
در بخشی از این بیانیه با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره کمک تسلیحاتی تهران به حوثی‌های یمن آمده است:‌ یافته های این گزارش نگران کننده است. مهم این است که جمهوری اسلامی ایران با اقدامات خود قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده که نتیجه آن بی ثبات سازی در منطقه و افزایش تنشها است. ما این اقدامات ایران را محکوم می کنیم و از هر تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش ها در خاورمیانه استقبال می کنیم.
واکنش سه کشور اروپایی و آمریکایی، جدی ترین اعتراض این چهار کشور به رفتارهای ایران است.
دوشنبه شب نیز، ساعتی بعد از وتوی روسیه، ایالات متحده آمریکا تهدید به اقدام یکجانبه علیه ایران کرد.
نیکی هیلی گفت اگر قرار باشد که روسیه حامی ایران باشد، بنابراین آمریکا و همپیمانانش ناچارند خود دست به اقدام بزنند.
خانم هیلی اشاره‌ای به نوع اقدام یکجانبه نکرد اما ۲۷ بهمن و بعد از نمایش سلاحهای ارسالی ایران به حوثی های یمن از شورای امنیت خواسته بود تا در مورد ایران دست به کار شود.
سفیر آمریکا در سازمان ملل، وتوی روسیه را «چراغ سبزی» برای رفتار «غیرقانونی و خطرناک» ایران دانست و افزود:‌ امروز روسیه از رژیم حامی تروریست ایران محافظت کرد... روسیه با این اقدام مانع پاسخگو کردن ایران شد و کل منطقه را به خطر انداخت.
وی افزود: ۱۱ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت برای پاسخگو کردن ایران متحد بودند.
هرچند قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت با وتوی روسیه مواجه شد، اما دوشنبه شب، پانزده عضو شورای امنیت قطعنامه دیگری را در مورد جنگ یمن – که مسکو پیشنهاد کرده و در آن نامی از ایران برده نشده است، به اتفاق آرا تصویب کردند.
دو قطعنامه در حالی در شورای امنیت به بحث گذاشته شد که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل از مدت ها پیش بر نقش ایران در حمایت گروه های تروریستی خاورمیانه تاکید داشت و خواستار برخورد با جمهوری اسلامی بود.
هرچند کارشناسان سازمان ملل ده روز پیش بر ارسال موشک و تسلیحات از سوی ایران گواهی دادند، اما مسکو این ادعا را رد کرده و می گوید یافته های این کارشناسان دلیل کافی برای ارسال سلاح توسط ایران به حوثی‌های یمن نشان نمی دهد.
صدای آمریکا