به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۱، ۱۳۹۶

شاپرک شجری‌زاده آزاد شد

شاپرک شجری‌زاده، یکی از "دختران خیابان انقلاب" آزاد شد.


بنابر گزارش‌ها شاپرک شجری‌زاده، یکی از زنانی که به خاطر اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شده بود با قید وثیقه آزاد شد. نسرین ستوده وکیل شجری‌زاده گفته او از چند روز پیش از آزادی، دست به اعتصاب غذا زده بود.


شماری از نزدیکان شاپرک شجری‌زاده در چند پیام توئیتری اعلام کرده‌اند که او روز چهارشنبه (۹ اسفند/ ۲۸ فوریه) با سپردن وثیقه از زندان قرچک قزوین آزاد شده است.
شجری‌زاده یک هفته پیش به خاطر اعتراض به حجاب اجباری و بر چوب زدن روسری خود در خیابان قیطریه تهران بازداشت شده بود.
او یکی از کسانی است که به "دختران خیابان انقلاب" مشهور شده‌اند و ماموران امنیتی به خاطر حرکت‌های اعتراضی علیه حجاب اجباری با آنها برخورد کرده‌اند.
نسرین ستوده، فعال حقوق بشری و وکیل شجری‌زاده نهم اسفند در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه‌وله گفته بود موکلش از روز شنبه (پنجم اسفند) در اعتراض به شرایط نامناسب زندان و محدودیت در دیدار با وکیل دست به اعتصاب غذا زده است.
به گفته‌ی نسرین ستوده، شجری‌زاده در دیدار کوتاهی با بستگانش گفته بود، پس از بازداشت چهار بار با آمپول موادی به او تزریق کرده‌اند که "او اصلا نمی‌داند چه بوده‌اند".
محرومیت از ملاقات با وکیل
ستوده هشتم اسفند در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «امروز برای ملاقات با فاطمه شجری‌زاده که اسم مستعارش شاپرک است و دیدار با مریم شریعتمداری به زندان زنان در قرچک ورامین رفتم، من درخواست ملاقات با هر دو موکلم را کردم. از ملاقات من جلوگیری به عمل آمد. مسئولان زندان به من گفتند اجازه ندارند به وکیل ملاقات بدهند!»
مریم شریعتمداری یکی دیگر از "دختران خیابان انقلاب" است که یک مامور نیروی انتظامی او را از بالای سکویی به پایین پرت کرده بود. ستوده می‌گوید در این حادثه ساق پای موکلش به شدت آسیب دیده و او چهار ساعت تحت عمل جراحی بوده است. 
حرکت‌های اعتراضی "دختران خیابان انقلاب" همزمان با اعتراض‌های دی ماه امسال آغاز شد. ویدا موحد نخستین زنی بود که به خاطر بر چوب کردن روسری خود برای اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و یک ماه بعد با قید وثیقه آزاد شد.
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل به تازگی اعلام کرده که دست‌کم ۳۵ زن ایرانی به خاطر اعتراض به حجاب اجباری در بازداشت به سر می‌برند و وضعیت آنها به خاطر احتمال محاکمه در دادگاه‌های ناعادلانه "نگران‌کننده" است.
دویچه وله