به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۶

ایران در میان کشورهایی با «کم‌ترین فرصت‌های شغلی» برای زنان

زنی در یک آجرسازی در پاکدشت؛ به گفته سازمان ملل بیشتر زنان در خاورمیانه با کم‌ترین دستمزد، و از نظر حرفه‌ای در دون‌ترین مشاغل، به کار گرفته می‌شوند.

سازمان ملل متحد، ایران، عربستان و شماری از کشورهای خاورمیانه را در میان کشورهایی طبقه‌بندی کرده‌است که کم‌ترین فرصت شغلی را به زنان ارائه‌کرده و به‌همین دلیل نیز آمار بی‌کاری زنان در آن‌ها بسیار بالا است.
گزارشی از سازمان بین‌المللی کار، وابسته به ملل متحد، در آستانه «روز جهانی زن» -۱۷ اسفند ماه- نشان می‌دهد که نرخ بی‌کاری زنان در کشورهای خاورمیانه، دو برابر بیشتر از آمار بی‌کاری در میان مردان است.
به گفته این سازمان، بیشتر زنان در خاورمیانه با کم‌ترین دستمزد، و از نظر حرفه‌ای در دون‌‌پایه‌ترین مشاغل، به کار گرفته می‌شوند.
امانوئلا پوزان، یکی از کارشناسان سازمان ملل، گفته است: در خاورمیانه هنوز انگیزه چندانی برای این‌که زنان برای مشاغل مختلف استخدام شوند، دیده نمی‌شود.
به گفته خانم پوزان، کارهایی که به زنان پیشنهاد می‌شود جذابیت چندانی ندارند، چراکه پرداختی ناشی از آن‌ها کم‌ است.
به‌طور کلی آمار نشان می‌دهد که در سطح جهان نیمی از زنان کار می‌کنند؛ در خاورمیانه این رقم به ۱۹ درصد زنان و در جنوب آسیا به ۲۸ درصد از آن‌ها کاهش می‌یابد.
رتبه‌بندی تازه‌ای از ۱۴۴ کشور جهان که سازمان ملل تهیه کرده، نشان می‌دهد کشورهایی که کم‌ترین فرصت کاری و شراکت اقتصادی را در اختیار زنان قرار می‌دهند عبارت هستند از سوریه، پاکستان، عربستان سعودی، یمن و ایران.
در این چند کشور تفاوت پرداختی‌ها بین زنان و مردانی که در شغل مشترکی به کار گرفته می‌شوند دست‌کم ۶۵ درصد است؛ به‌این معنی که حقوق و مزایان زنان برای همان کاری که مردان انجام می‌دهند، حداقل ۶۵ درصد کم‌تر است.
سازمان ملل می‌گوید به‌طور کلی در سطح جهانی وضعیت پرداختی به زنان پایین‌تر از مردان است، اما در هیچ‌کجا این تفاوت به این اندازه که در خاورمیانه مشهود است، دیده نمی‌شود.
یافته‌های سازمان ملل در عین حال نشان می‌دهد که وضعیت کاری و حقوق و مزایای زنان در کشورهای توسعه‌یافته، به‌مراتب بهتر از کشورهای در حال توسعه است.
رادیو فردا