به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۶

علیرغم آتش‌بس انسان‌دوستانه، درگیری‌ها در غوطه‌شرقی به شدت ادامه دارد

هواپیماهای سوریه مواضع "جیش الاسلام "در غوطه شرقی را بمباران می کنند


علیرغم قعطنامه شورای امنیت و باوجود اعلام یک آتش‌بس پنج ساعته روزانه به دستور روسیه، درگیری‌های نظامی در غوطه شرقی در روز چهارشنبه، ۲۸ فوریه/۹ اسفند ادامه داشت. طرفین یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بس می کنند. روسیه بار دیگر گروه های مسلح مخالف رژیم بشاراسد در غوطه شرقی را متهم به نقض آتش‌بس و سنگ اندازی در اجرای بهینه آن کرده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید که پس از در گیری های بسیار شدید دیشب در اماکن اطراف غوطه شرقی، هواپیماهای رژیم سوریه بار دیگرصبح امروز مواضع شورشیان در غوطه شرقی را بمباران کردند. در همین حال با کمک بمباران های شدید، نیروهای وابسته به رژیم بشار اسد از نظر میدانی پیشرفت هایی داشته اند.
منابع سوری از موفقیت نیروهای ارتش این کشور در آزادسازی شهر«الشفونیه» و شهرک«حوض‌الضواهره» در شرق دوما واقع درغوطه شرقی خبر دادند. بر اساس منابع سوری، ارتش سوریه همچنین در تلاش است تا شهرک «النشابیه» در شرق  دوما را آزاد کند.
 خبر گزاری فرانسه گزارش می‌دهد در حالی که حملات هوایی با آغاز آتش‌بس ۵ ساعته روزانه در غوطه شرقی تقریباً قطع می شود، اما درگیری‌های زمینی میان نیروهای وفادار به بشار اسد با نیروهای " جیش الاسلام" عمده ترین نیروی مسلح مخالف بشار اسد در غوطه شرقی به شدت ادامه دارد.
ادامه درگیری‌ها در این منطقه، آتش‌بس روزانه و موقت  اعلام شده از سوی مسکو را با مشکلات و چالش هایی روبرو کرده و آن را به شدت شکننده ساخته است.
دیده بان حقوق بشر سوریه نزدیک به مواضع مخالفان سوریه اعلام کرده است که در اثر بمباران های دیشب، ۷ غیر نظامی، از جمله دو کودک کشته شده اند.
 از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی دولت سوریه "سانا" از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۵ نفر در دمشق در اثر   پرتاپ راکت‌های مخالفان خبر داده است.
درهمین حال دمشق و مسکو اعلام کرده‌اند که گروه‌های  مسلح مخالف رژیم سوریه همچنان در برابر خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی از طریق گذرگاه امن در منطقه «مخیم‌الوافدین» برای دومین روز متوالی سنگ‌اندازی کرده و مانع خروج آنها می‌شوند.
 ارتش روسیه گروه های مخالف را متهم می کند که در زمان اجرای آتش بس موقت به مواضع  نیروهای رژیم سوریه حمله کرده اند.
برقراری عملی آتش بس اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در غوطۀ شرقی با دشواری‌های متعددی روبروست و، بگفتۀ دیده بان سوری حقوق بشر، نیروهای دولتی رژیم بشار اسد به کمک متحدان خود به پیشروی در این منطقه ادامه می‌دهند.
روسیه اعلام کرده است که در پیگیری عملیات نظامی، هر روز یک «توقف بشردوستانۀ» پنج ساعته‌ به اجرا می گذارد. این کشور با این حال مخالفان را به بمباران «راهروی امن انتقال و عبور غیرنظامیان» برای خروج از غوطۀ شرقی متهم کرد.
سرگئی لاورُف، وزیر امور خارجۀ روسیه صبح امروز در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، از آنان خواست به بمباران‌ها پایان دهند. سرگئی لاورُف گفت:
«مردم سوریه امروز با بحران نیازهای بشردوستانۀ شدیدی روبروست. قطعنامۀ  شورای امنیت چهارچوب لازم را برای تفاهم میان همۀ طرفین در تدوین شرایطی برای کاستن از مشقات غیرنظامیان در سراسر خاک سوریه فراهم می‌کند. روسیه و سوریه پیش از این ایجاد راهروهای بشردوستانه در قوطۀ شرقی را اعلام کرده اند. اینک نوبت مخالفان و حامیان آنانست که اقدام کنند. نفراتی که آنجا سنگر گرفته‌اند دمشق را بمباران می‌کنند و مانع تحویل کمک های بشردوستانه و خروج افرادی می‌شوند که مایلند این منطقه را ترک کنند. ما از اعضای به اصطلاح ائتلاف زیر نظر آمریکا می‌خواهیم که دسترسی بشردوستانه را در سراسر سرزمین‌های تحت کنترل خود و از جمله در «الرُکبان» [در مرز میان سوریه، عراق و اردن] و اطراف «الطنف» [واقع در جنوب شرق سوریه] تامین نمایند. همچنین ضروری است که یک هیئت مشترک از سازمان ملل متحد و کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ به رقه نیز اعزام شود تا به ارزیابی نتایجِ بمباران‌های صورت گرفته از سوی ائتلاف و تاسیسات ویران شده در این محل بپردازد».  
در این رابطه، «سانا» خبرگزاری رسمی سوریه گزارش می دهد که امدادرسان‌ها و اتوبوس‌ها همچنان در گذرگاه امن ایجاد شده در منطقه«مخیم‌الوافدین» مستقرهستند تا غیرنظامیانی را که از غوطه شرقی خارج  می شوند، منتقل کنند؛ اما گروه‌های مسلح مخالف مانع خروج غیرنظامیان شده و هر فردی را که بخواهد به گذرگاه نزدیک شود، تهدید به قتل می‌کنند.
رادیو بین المللی فرانسه