به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۹، ۱۳۹۷

اعتصاب کسبه و بازاریان در بیش از سی شهر ایران وارد دومین روز خود شد

 هجدهمین روز اعتصاب سراسری کامیون داران
اعتصاب بازاریان کردستان 
کسبه و بازاریان بسیاری از شهرهای ایران، روز دوشنبه ١٦ مهرماه، در اعتراض به مشکلات اقتصادی، دست به اعتصاب سراسری زدند. همچنین هجدهمین روز از دور جدید اعتصاب سراسری رانندگان کامیون در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفی خود، روز سه شنبه ١٧ مهرماه، در بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت و شمار بازداشت شدگان در این رابطه، تا کنون دست کم به ٢٥٦ نفر رسیده است.
شمار زیادی از کسبه و بازاریان، روز دوشنبه ١٦ مهرماه، در اعتراض به مشکلات اقتصادی نظیر بی ثباتی نرخ ارز، گرانی، فقر، بیکاری، رکود بازار و افزایش نرخ تورم، و به دنبال انتشار فراخوان های قبلی در فضای مجازی،  در بیش از سی شهر ایران از جمله تهران، سنندج، کرمانشاه، ایرانشهر، مشهد، اصفهان، تبریز، گرگان، زنجان، اراک، مریوان، برازجان، بانه، سقز، چابهار، هیرمند، گرگاب، ارومیه، زاهدان، کازرون، پاوه، رشت، ابهر، رفسنجان، میاندوآب، پیرانشهر، سردشت، گناوه، پارس آباد مغان و کنارک، دست به اعتصاب سراسری زدند.
همزمان با این اعتصاب، نیروهای امنیتی به طور گسترده در بسیاری از شهرها برای جلوگیری و سرکوب معترضان، حضور یافتند؛ چنانکه جو امنیتی سنگینی در شهر سنندج ایجاد شد.
روابط عمومی اتاق اصناف استان کردستان نیز با ارسال پیام هایی تهدیدآمیز به بازاریان معترض، سعی در شکستن و به پایان رساندن این اعتصاب داشته است.
همچنین دور جدید اعتصاب رانندگان کامیون ایران که از روز شنبه ٣١ شهریور، در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفی خود آغاز شده بود، روز دوشنبه ١٦ مهر، در شهرهایی چون تبریز، اصفهان، بندرعباس، قزوین، بندر امام خمینی، شهرضا، عسلویه، شهرضا، نطنز، زرین شهر، سنندج و مبارکه ادامه یافت و با بازداشت شدن ٢ نفر دیگر در این رابطه، شمار بازداشت شدگان تا کنون دست کم به ٢٥٦ نفر رسیده است.
محسن کرمی سرپرست دادستانی قزوین، اتهامات مطرح شده علیه این افراد را «ایجاد ناامنی» و «اخلال در حمل و نقل» عنوان کرده است. وی همچنین گفته است که «پس از ارسال پروندۀ این افراد به دادگاه، ما اشدّ مجازات را برای آنها تقاضا داریم و اگر محاربۀ آنان محرز شود، احکام سنگینی چون اعدام در انتظار آنها خواهد بود».
پیش از این نیز محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، بازداشت شدگان را به صدور احکام سنگین تهدید نموده بود.
در فراخوان منتشر شده از سوی اتحادیۀ هماهنگ کنندگان رانندگان سراسر ایران، که از رانندگان کامیون خواسته است تا از اول مهر در اعتصاب سراسری شرکت کنند، ١٥ مطالبۀ رانندگان کامیون و ترانزیت بیان شده است که ازمیان آنها می توان به «افزایش حقوق بازنشستگی»، «کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی»، «کسر حق پرداختی بیمۀ رانندگان»، «حذف دلالان و واسطه ها از پایانه ها و باربری ها»، «افزایش ٧٠ درصدی نرخ کرایه» و «نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه ای مأموران راهنمایی و رانندگی و مجازات افسران رشوه گیر» اشاره کرد.

رادیو بین المللی فرانسه