به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۰، ۱۳۹۷

آمریکا: شرط کمک به بازسازی سوریه خروج ایران است

وزیر خارجه آمریکا در جمع اعضای «بنیاد یهودی برای امنیت ملی آمریکا» گفت در صورتی که نیروهای ایران از سوریه خارج نشوند، آمریکا هیچ کمکی به بازسازی این کشور در دوره بعد از جنگ نخواهد کرد.
مایک پمپئو روز چهارشنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) در جمع اعضای «بنیاد یهودی برای امنیت ملی آمریکا» از اعمال شدیدترین فشارها بر ایران در سراسر خطه خاورمیانه سخن گفت. او با اشاره به سوریه پس از جنگ گفت که اگر سوریه نسبت به خروج  نیروهای مورد حمایت ایران از خاک خود به آمریکا اطمینان ندهد، یک دلار هم برای بازسازی دریافت نخواهد کرد.
آمریکا حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی نظامی در سوریه دارد که وظیفه اولیه آنها آموزش و مشورت به نیروهایی غیر از داعش برای جنگ با بشار اسد بوده است. پمپئو در این جمع گفت که بشار اسد ب از رهگذر حمایت ایران و روسیه تقویت شد.
وزیر خارجه آمریکا گفته است که «نابودی داعش که زمانی از اولویت‌های» این کشور بود هم‌چنان از الویت برخوردار است و اکنون دو هدف دیگر هم به آن اضافه شده است؛ حل صلح‌آمیز بحران سوریه و خروج  کامل ایران و نیروهای تحت حمایت ایران از این کشور.
بعید است تهدیدات تامین مالی ایالات متحده  تاثیری فوری بر وضعیت سوریه داشته باشد. پیشتر آمریکا قصد داشت با ۲۳۰ میلیون دلار به بازسازی سوریه کمک کند اما در ماه اوت سال جاری و با پاپیش گذاشتن کشورهای عرب خلیج فارس برای شرکت در بازسازی سوریه از این هدف فاصله گرفت.
اما سخنان روز گذشته پمپئو نشان از این دارد که آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد. قبل از پمپئو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و از مخالفان سرسخت ایران ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که نظامیان آمریکا مادام که ایران از سوریه خارج نشود، در این کشور خواهند ماند.
جنگ در سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون نزدیک به ۴۰۰ هزار قربانی و هفت میلیون آواره برجای گذاشته است. اکنون تنها بخشی از ادلب در دست نیروهای مخالف بشار اسد است که آنها نیز سلاح‌های سنگین خود را از منطقه حائل در این منطقه خارج کرده‌ا‌ند.

دویچه وله