به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۲، ۱۳۹۷

چهرۀ سرباز گمنام بر پایۀ ده‌ها هزار صورت آفریده شد

این چهرۀ خیالی ترکیبی از هزاران چهرۀ واقعی است
مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول امروز یکشنبه ١١ نوامبر، با شرکت بیش از هشتاد تن از رهبران و نمایندگان عالیمقام کشورهای شرکت کننده در این جنگ در میدان شارل دوگل پاریس، زیر طاق پیروزی و بر
بالای قبر سرباز گمنام برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از جمله مقاماتی هستند که در کنار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پایان جنگ را گرامی می‌دارند و با ادای احترام به سرباز گمنام، به  بزرگداشت کلیۀ قربانیان این جنگ می‌پردازند. سرباز گمنام که تا کنون صورت ناشناخته‌ای داشت، به یُمن آفرینش موزۀ تاریخ جنگ شهر «پِرِن» فرانسه، دیگر بی چهره نیست.

سرباز گمنام که تا کنون بی نام و بی چهره بود، اینک دیگر هر چند همچنان نامی ندارد، اما دیگر بی چهره نیست. او نه تنها دیگر بی چهره نیست، بلکه چهرۀ همۀ سربازانی است که در میدان‌های جنگ بر خاک افتاده‌اند بی آنکه شناسائی آنها ممکن شده باشد. سربازان بی چهره‌ای که یکی از آنها در پاریس زیر طاق پیروزی به خاک سپرده شده و نماد جانبازی و فداکاری همۀ آنانست.

موزۀ تاریخ جنگ جهانی اول در شهر «پِرون» در شمال فرانسه در یکصدمین سالگرد پایان این جنگ، سرباز گمنام را نه از گمنامی که از بی صورتی بدرآورده و به او چهره بخشیده است.

این چهرۀ یکتا از ترکیب صورت واقعی ۶٠٠٠٠ زن و مرد شکل گرفته است. مردان و زنانی از کشورهای گوناگون که در آن دوران در جنگ شرکت کردند.

برای بدست آوردن این چهره، «صورتگران» نخست به تدوین الگوریتمی پرداختند که بتواند تمامی نشانه‌های ویژۀ شناسائی هر تصویر را بردارد. آنگاه هر یک از ۶٠٠٠٠ تصویر واقعی مردان و زنانی را که در جنگ شرکت داشته‌اند، به نگاه تیزبین همان الگوریتم سپردند تا میلیون‌ها نشانۀ شناسائی از مشاهدات او برخیزد و آنگاه بر پایۀ همۀ این نشانه‌ها چهره‌ای پدید آید که صورت سرباز گمنام همۀ ملت‌هائی باشد که پای در این دیوانگی جهانی گذاشتند. آینه‌ای که در آن ۶٠٠٠٠ چهره نمایان است.
رادیو بین المللی فرانسه