به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۱، ۱۳۹۷

رویترز: افزایش تولید اوپک در ماه اکتبر به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، دهم آبان‌ماه، گزارش داد که به رغم ادامه افت تولید نفت در ایران و ونزوئلا، مجموع تولید کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر، ماه گذشته میلادی، به بیشترین میزان خود از سال ۲۰۱۶ رسیده است.

به نوشته راديو فردا، این گزارش می‌افزاید که اعضای اوپک تاکنون به خوبی افت تولید نفت ایران و ونزوئلا را جبران کرده اند.

ایران تاکنون چندین بار اعلام کرده است که هیچ کشوری قادر به جبران افت تولید نفت جمهوری اسلامی نیست و با اعمال تحریم‌های آمریکا تنها قیمت نفت بالاتر خواهد رفت.

اما تاکنون آمارها حاکی از جبران افت تولید نفت ایران توسط دیگر همقطاران او در اوپک است و قیمت نفت نیز هم اکنون نسبت به یک ماه پیش، بیش از ده دلار کاهش یافته است.‎

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت ایران در ماه گذشته صد هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری، تولید نفت ایران حدود ۴۷۰ هزار بشکه کاهش یافته است. ایران قبل از اردیبهشت‌ماه روزانه بیش از ۳.۸۲ میلیون بشکه تولید نفت خام داشت.

قرار است تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران از روز ۱۴ آبان‌ماه یعنی کمتر از یک هفته دیگر به اجرا گذاشته شود و انتظار می‌رود که تولید نفت جمهوری اسلامی با آهنگ بیشتری کاهش یابد.

رویترز می‌نویسد که ۱۵ عضو اوپک طی ماه گذشته ۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته اند که نسبت به ماه سپتامبر ۳۹۰ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

اوایل ماه گذشته با انتشار گزارش‌هایی از احتمال عدم توانایی کشورهای عضو اوپک برای جبران افت تولید نفت ایران، قیمت نفت خام به حدود ۸۷ دلار افزایش یافت، اما با اوج گرفتن تولید کشورهای عربی همسایه ایران، همچنین برخی اعضای آفریقایی اوپک مانند لیبی، دوباره قیمت نفت به ۷۶ دلار فروکش کرد.

اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در ماه ژوئن تصمیم گرفتند که تولید خود را تدریجا یک میلیون بشکه افزایش دهند. اواخر سال ۲۰۱۶ این کشورها تصمیم گرفته بودند که تولید خود را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند تا قیمت‌های جهانی نفت بالا رود. اما در نیمه سال جاری افت تولید این کشورها به ۲.۸ میلیون بشکه رسیده بود (۶۰ درصد بیشتر از توافق)، چرا که تولید ونزوئلا و برخی از اعضای این پیمان بیش از حد کاهش یافته بود.

رویترز می‌گوید که پایبندی اعضای اوپک به پیمان یاد شده در ماه گذشته به ۱۰۷ درصد رسید که نشان از افزایش چشمگیر تولید نفت این کشورها از ماه ژوئن دارد.

طی ماه گذشته امارات تولید خود را ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داده و رویترز می نویسد که این کشور توانایی افزایش ۲۵۰ هزار بشکه دیگر را نیز دارد.

لیبی تولید خود را ۱۷۰ هزار بشکه افزایش داده است. عربستان تولید خود را به رکورد ده میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه رسانده و عراق نیز مقداری افزایش تولید داشته است. عراق در صورت رسیدن به توافق با دولت اقلیم کردستان برای تولید دوباره برخی میادین شمالی کشور می تواند نفت بیشتری راهی بازار کند.

هنوز معلوم نیست بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران به چه میزان برسد، اما روزنامه اکونومیک تایمز هند و خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه گزارش دادند که آمریکا توافق کرده است که برای کره جنوبی و هند معافیت از تحریم‌ها را در نظر بگیرد.

قرار است هند خرید نفت از ایران را ۳۰ درصد کاهش دهد. کره جنوبی از ماه ژوئیه خرید نفت ایران را متوقف کرده است. خرید نفت ژاپن از ایران نیز ماه گذشته متوقف شد. اما هنوز معلوم نیست که چین، به عنوان بزرگ‌ترین مشتری ایران، چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

اخیرا رویتز گزارش داده بود که شرکت‌های دولتی «سی‌ان‌پی‌سی» و «سینوپک» چین برای ماه نوامبر قصد خرید نفت از ایران ندارند. با این حال، بر اساس ارزیابی بلومبرگ، واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به حدود ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.