به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۱۶، ۱۳۹۷

دادگاه انقلاب اراک: احکام معترضان دی ماه

صدور حکم ۳۰ سال حبس برای ۴ تن از جمله محمد نجفی 
 شعبه یک دادگاه انقلاب اراک، حکم پنج تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در شهرستان شازند ازجمله محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در حال سپری کردن محکومیت سه ساله خود در زندان اراک به سر می‌برد، را در بخش دوم پرونده به صورت گروهی صادر کرد.


بر اساس احکام صادر شده، محمد نجفی و علی باقری هر یک به ۱۳ سال حبس تعزیری، مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی هر یک به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شدند. همچنین عباس صفری دیگر متهم این پرونده از اتهامات مطروحه تبرئه شد. این حکم در حالی صادر شده است که آقایان محمد نجفی و علی باقری بابت اتهام “کمک به دولت متخاصم” از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارجی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم ۵ تن از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اراک، در بخش دوم پرونده به صورت گروهی صادر شد.

هویت این افراد محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی، توسط هرانا احراز شده است.
بر اساس این حکم محمد نجفی و علی باقری از اتهامات “تشکیل و عضویت در گروه برای اقدام علیه امنیت ملی” تبرئه و هر یک به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” به ۲ سال حبس تعزیری، “توهین به رهبری” به ۱ سال حبس تعزیری و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
همچنین مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی به اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال، محکوم شدند.
عباس صفری دیگر متهم این پرونده در خصوص اتهام “عضویت در گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی” تبرئه شد.

پیام درفشان وکیل مدافع آقای نجفی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: ”آقای نجفی در حالی به اتهام “کمک به دولت متخاصم” به ۱۰ سال زندان محکوم شده است که ایشان طی صحبت با این رسانه‌ها از دردهایش گفته بود. ایشان به دلیل مطرح کردن مشکلات خود و هموطنانش با یک رسانه به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. در صورتی که صحبت‌های ایشان انتقال اطلاعات نبوده است”.

هرانا پیشتر در تاریخ ۵ آذرماه ۱۳۹۷، از برگزاری جلسه دادرسی این افراد خبر داده بود.
افراد ذکر شده در بخش اول این پرونده در مهرماه سال جاری به همراه شش تن دیگر توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محاکمه شده بودند.

خبرگزاری هرانا