به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۷

هشدار نسرین ستوده از زندان اوین:

 جان فرهاد {میثمی} در خطر است!
این هشداری‌ست که نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر از زندان اوین می‌دهد.

ستوده که از پنجم آذر در حمایت از فرهاد میثمی برای دومین بار از زمان بازداشتش در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷ اعلام اعتصاب غذا کرده، در نامه‌ای کوتاه از همه فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و جامعه‌ وکالت خواسته از ظرفیت‌های خود برای آزادی فرهاد میثمی استفاده کنند.
در این نامه آمده است:
«بیش از چهار ماه است از اعتصاب غذای دکتر فرهاد میثمی می‌گذرد. جرم او حمایت از دختران خیابان انقلاب و اتهامش تشویق به فساد و فحشا است. این اتهام به گمان تولید و توزیع پیکسل “من به حجاب اجباری اعتراض دارم” به او نسبت داده شده است که می‌تواند ۱۰ سال حبس در پی داشته باشد. اکنون او به جرم حمایت از خواسته‌ زنان سرزمین‌اش و در اعتراض به بازداشت ناعادلانه‌ خود و همسر اینجانب، رضا خندان، دست به اعتصاب غذا زده است. آنچه من می‌دانم جان فرهاد به طور جدی در خطر است و از همه‌ جان‌های آگاه می‌خواهم که هر آنچه در توان دارند برای نجات جان این شهروند فرهیخته به کار ببندند.»
نسرین ستوده تاکید کرده است که زندگی فرهاد میثمی سال‌هاست با «اندیشه و قلم» عجین شده و در عمل مدنی نیز از «جسارت و صداقتی قابل تحسین» برخوردار است.
این وکیل و فعال حقوق بشر، میثمی را سرمایه‌ای ملی برای همه ایرانیان دانسته و نوشته است:
«بنابراین من از همه فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و جامعه‌ وکالت در خواست دارم برای استفاده از ظرفیت‌های خود در جهت آزادی فرهاد عزیز تلاش کنند، قبل از آن که خطر غیر قابل جبرانی این سرمایه‌ مداراگر را از ما بگیرد. فرهاد بیش از ۴ ماه است با آرامش و متانت با مرگی خاموش دست و پنجه نرم می‌کند. او را دریابید!»
فرهاد میثمی یک روز پس از بازداشتش در روز ۹ مرداد دست به اعتصاب غذا زده و با وجود درخواست فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر تا به حال اعتصابش را نشکسته است.
صدیقه پیشنماز، مادر فرهاد میثمی خبر داده که وزن فرزندش به ۳۷ کیلوگرم رسیده در حالی که او پیش از باداشت و اعتصاب غذا ۷۸ کیلو وزن داشته است.
ماموران امنیتی روز تولد فرهاد میثمی مادر او را به اتاق رئیس بهداری زندان اوین برده‌اند تا ضمن ملاقات با فرزندش از او بخواهد به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار از تهران در حساب کاربری توئیتر خود شرح این دیدار را از زبان صدیقه پیشنماز نوشته است:
«… دور یک میز بزرگ تعدادی آدم نشسته بودند. مادر می‌پرسد: پس فرهاد من کو؟ که نشانش می‌دهند. آن‌قدر لاغر شده بود که مادر، پسرش را نشناخته.»
در ادامه این روایت آمده است:
«از خانم پیشنماز می‌پرسم فرهاد چه گفت؟ با تعجب می‌گوید: چه بگوید؟ فرهاد اصلا توان حرف زدن نداشت. فرهاد من در واقع نیمه جان بود. وقتی بغلش کردم انگار یک اسکلت را در آغوش گرفتم. فرهاد ۳۷ کیلو شده. قبل از بازداشت ۷۸ کیلو بود. البته این وزن ۱۰ روز پیش اوست. ۱۰ روز است از او بی‌خبریم.»
گفته می‌شود در بهداری زندان اوین به صورت اجباری به فرهاد میثمی سرم تزریق می‌کنند و چون او سرم را نمی‌پذیرد، چند نفر دست و پایش را می‌گیرند تا سرم درمانی انجام شود.
فرهاد میثمی پیش از این گفته است هدفش از اعتصاب غذا هم اعتراض به روند ناعادلانه بازجویی و دادرسی خودش و هم روند ناعادلانه همه بازجویی‌ها و پرونده‌سازی‌هایی‌سا که در سال‌های اخیر رایج شده‌اند.
او بر حفظ کرامت انسانی متهمان تاکید کرده، خواستار «دفاع با معنا» شده و گفته است در شرایط فعلی اصلا «دفاع متهم از خود» بی‌معناست.
رادیو زمانه