به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۲۱، ۱۳۹۷

شخصیت سال تایم: روزنامه‌نگارانی که هدف خشونت قرار گرفتند

جمال خاشقجی و روزنامه نگاران دیگری که "در جستجوی حقایق بزرگ" کشته شدند یا به زندان افتادند، از سوی مجله تایم به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۸ انتخاب شدند.

مجله تایم که هر سال شخصیت سال را انتخاب و عکس فرد یا گروه برنده را روی جلد منتشر می‌کند، امسال چهار جلد متفاوت با تصاویر روزنامه نگارانی از سراسر جهان منتشر کرده و از آنها با عنوان "نگهبانان" یاد کرده است.
جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید، یکی از روزنامه‌نگاران برگزیده مجله تایم به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۸ است.
او از حدود یک سال پیش در آمریکا سکونت داشت و به صورت ماهانه مقاله‌‎هایی در ستون آزاد روزنامه واشنگتن‌پست می‌نوشت. آخرین مقاله او انتقاد از مشارکت عربستان در جنگ یمن بود.
بسیاری در جامعه جهانی معتقدند که قتل او به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام شده است.

کارکنان و اعضای تحریریه نشریه کاپیتال گازت مریلند آمریکا که تابستان گذشته در اثر تیراندازی یک مهاجم کشته و مجروح شدند، به عنوان دیگر شخصیت سال ۲۰۱۸ معرفی شدند.
مهاجم تحریریه نشریه را به رگبار بست و دراین حادثه پنج نفر از جمله دستیار سردبیر روزنامه کشته و دو نفر هم مجروح شدند.

دو جلد دیگر مجله تایم به عکس‌هایی از ماریا ریسا، سردبیر "راپلر"، وبسایت خبری منتقد در فیلیپین و دو خبرنگار رویترز که در میانمار به هفت سال زندان محکوم شده‌اند، اختصاص دارد.
وا لون و کیاو سئو اوو، دو خبرنگار رویترز هستند که در جریان تحقیق و گردآوری اسناد پیرامون کشتار مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی میانمار بازداشت و با وجود فشارهای بین‌المللی به هفت سال زندان محکوم شدند.
تایم نوشته که این روزنامه‌نگاران برای یافتن حقایق بزرگتر جان خود را به خطر انداختند و به این دلیل به عنوان شخصیت سال انتخاب شده‌اند.
سال گذشته مجله تایم شخصیت سال خود را زنان و مردانی انتخاب کرد که سکوتشان را درباره آزار جنسی شکستند.
اشلی جاد، یکی از بازیگرانی که برای اولین بار علیه هاروی واینستین، تهیه‌کننده متهم به آزار جنسی در هالیوود، سخن گفت و تیلور سوییفت، خواننده‌ای که علیه یکی از اعضای سابق گروهش شکایت کرده بود، ایزابل پاسکال، یک کارگر مزرعه در مکزیک، آدام لوا، زنی از ساکرامانتو و سوزان فولر که شکایتش علیه مدیر اوبر باعث برکناری او شد، در تصویر روی جلد مجله تایم دیده شدند.

سنت انتخاب "مرد سال" از سال ۱۹۲۷ در مجله تایم بنیان گذاشته شد. در سال ۱۹۹۹ عنوان مرد سال به "شخصیت سال" تغییر یافت.
معمولا یک شخص عکس سال مجله تایم می‌شد اما در سال ۲۰۱۴ پزشکان و کادر پزشکی مبارزه کننده با بیماری ابولا و سال ۲۰۱۱ معترضان در بهار عربی به عنوان دو گروه، چهره سال مجله تایم انتخاب شدند.
در سال ۲۰۰۶، چهره سال مجله تایم، "شما" (به معنای مخاطب) بود و طرح روی جلد آن یک آینه بود که در حقیقت منعکس‌کننده اهمیت محتوای اینترنتی، (یوجی‌سی) بود که به وسیله مخاطبان تهیه می‌شد.
مجله تایم تاکید دارد که عنوان شخصیت سال، الزاما تحسین‌آمیز نیست و به شماره‌هایی اشاره می کند که در آنها آدولف هیتلر (۱۹۳۸)، جوزف استالین (۱۹۳۹و ۱۹۴۲) و آیت الله خمینی (۱۹۷۹) عنوان مرد سال را کسب کرده بودند.

بی بی سی  فارسی