به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۷

بعد از سه سال، شورای نگهبان می گوید به خاطر دست دادن با یک مرد، صلاحیت مینو خالقی را رد کرد

سه سال بعد از ممانعت شورای نگهبان از حضور مینو خالقی، نامزد برگزیده اصفهان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سخنگوی شورای نگهبان تایید کرد که خانم خالقی به خاطر عکس دست دادن او با یک مرد رد صلاحیت شده است.

عباسعلی کدخدایی سه شنبه شب ۶ آذر در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا مستندات رد صلاحیت خانم خالقی منتشر نشد، در حالیکه یک نماینده مجلس گفته بود که او به خاطر وجود چنین عکسی رد صلاحیت شده است، گفت که شورای نگهبان وظیفه انتشار چنین عکس‌هایی را ندارد.

مینو خالقی نامزد فهرست اصلاح طلبان و منتخب اصفهان در انتخابات مجلس دهم بود که آرای او پس از اعلام نتایج و تایید سلامت انتخابات از سوی شورای نگهبان باطل شد.

شورای نگهبان دلیل ابطال آرای خانم خالقی را اعلام نکرد اما همان موقع گفته شد که انتشار عکس‌هایی که او را در حال دست دادن با مردی نشان می دهد، باعث ابطال آرای او توسط شورای نگهبان شد.

این اقدام شورای نگهبان بسیار جنجال برانگیز شد و مقام‌های دولت از جمله رئیس جمهوری ایران اعلام کردند که از نظر دولت خانم خالقی منتخب اصفهان است و اعتبارنامه او باید در مجلس بررسی شود.

تعدادی از نمایندگان نیز این نظر دولت را تایید کردند که شورای نگهبان پس از پایان انتخابات یک حوزه و تایید درستی آن نمی‌تواند یکی از منتخبان آن حوزه را رد صلاحیت کند، اما شورای نگهبان بر نظر خود پافشاری کرد.
اختلاف نظر حقوقی شورای نگهبان و دولت بر سر پرونده خانم خالقی موجب شد تا رهبر جمهوری اسلامی پرونده این اختلاف را به شورای حل اختلاف قوا ارجاع دهد و در نهایت این شورا نظر شورای نگهبان را تایید کرد.
اعلام نشدن دلیل رد صلاحیت خانم خالقی موجب شایعات متعددی شد. یک کانال تلگرامی نیز تعدادی از تصاویر خصوصی او را منتشر کرد که با برخورد قضایی روبرو شد.

حال سخنگوی شورای نگهبان تلویحا تایید کرده است که خبرهای غیررسمی درست بوده و مینو خالقی به خاطر اینکه در یک عکس خصوصی در حال دست دادن با یک مرد بوده است، رد صلاحیت شد.

نهادهای بین المللی و ایالات متحده بارها نسبت به آزاد نبودن انتخابات در ایران هشدار داده اند.

صدای آمریکا