به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۷

کارگران هفت‌تپه خواهان ثبت شکایتشان علیه شکنجه و سرکوب در سازمان جهانی کار شدند

جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از شکنجه‌ اسماعیل بخشی و سپیده‌ قلیان، دو فعال کارگری و مدنی برای تکذیب گفته‌هایشان در فاصله‌ دو بازداشت، از تشکل‌های کارگری، رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری در ایران و جهان خواسته‌اند شکایت آن‌ها علیه سرکوب و شکنجه را در سازمان جهانی کار و دیگر نهادهای بین‌المللی ثبت و پیگیری کنند.

این کارگران خواهان ثبت و پیگیری شکایت از دولت ایران در سازمان جهانی کار و سازمان ملل متحد به دلیل سرکوب کارگران و اعمال شکنجه علیه آن‌ها شده‌اند.

در بخشی از این بیانیه که در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه خطاب به «کارگران، تشکل‌های کارگری، رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری در ایران و جهان» منتشر شده، آمده است:
«پس از پخش فیلمی از اعترافات اجباری چند تن از کارگران هفت‌تپه که برای سرکوب کارگران و خاموش کردن صدای حق‌طلبی مطالبات کارگران هفت‌تپه و تهمت زدن به نمایندگان کارگری انجام شد و در عوض با انزجار کارگران هفت‌تپه و افکار عمومی مواجه شد، مجددا اسماعیل بخشی، نماینده کارگران هفت‌تپه توسط نیروهای امنیتی و با توحش و خشونت دستگیر شد. همچنین در همان روزها، یک شهروند به نام خانم سپیده قلیان که از مطالبات کارگران هفت‌تپه دفاع کرده بود مجددا بازداشت شد. آقای علی نجاتی، کارگر بازنشسته و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، در دوره بازداشت تحت فشار قرار گرفت به نحوی که اکنون به طور اضطراری و با مرخصی پزشکی تحت مداوای قلب آسیب‌دیده خود است. همچنین چند تن از مدافعان کارگران هفت‌تپه، مانند آقایان [امیرحسین] محمدی‌فر و [امیر] امیر‌قلی و خانم [ساناز] الهیاری کماکان در بازداشت و تحت فشار هستند.»

در ادامه‌ این بیانیه بر فشارهای وارد آمده و شکنجه‌های صورت گرفته علیه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در زمان بازداشت آنان تاکید و از دستگاه قضایی به دلیل بررسی نکردن شکایت این افراد و تحت فشار قرار دادن خود آنها انتقاد شده است. این در حالی‌ست که بر اساس این بیانیه بخشی و قلیان تنها قسمت‌هایی از آزار و اذیت انجام شده را بازگو کرده‌اند:
«ما مطلعیم که این دو نفر هم‌اکنون تحت فشار شدید هستند تا از آگاهی‌گری درباره شکنجه اعلام پشیمانی کنند. مطلعیم که در روزهای گذشته و در زمان بازداشت مجدد از آنها خواسته شده تا آنها به دروغ و به اجبار و جلوی دوربین اعتراف کنند که شکنجه‌ای در کار نبوده و به دروغ اعتراف کنند که تمامی این موارد توسط به اصطلاح معاندین و رسانه‌های مخالف نظام به آنها دیکته شده بوده است. ما مطلعیم که در دوره بازداشت دوم و اکنون، آنها تحت فشار شدید برای اظهار پشیمانی و سپردن تعهد‌نامه‌های مکتوب متعدد علیه خود هستند. مطلعیم که از سوی نهادهای مختلف قضایی و امنیتی علیه آنها شکایت شده و اتهامات واهی جدید به آنها زده‌اند. تمامی این موارد تنها و تنها برای خاموش کردن صدای حق‌طلبی و مبارزات مسالمت‌آمیز و قانونی ما کارگران هفت‌تپه و در راستای حمایت از دزدان و اختلاس‌گران انجام گرفته است.»

کارگران هفت‌تپه اما بر دفاع از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان تاکید کرده و برای آزادی آنان ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند:
«ما به هیچ وجه از دفاع از این دوستان دست برنداشته و چنانچه تا روز چهارشنبه ۲۴ بهمن، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان آزاد نشوند، اقدامات دیگری را در دستور کار قرار خواهیم داد که متعاقبا در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»
آنان از تشکل‌های کارگری، رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری در ایران و جهان خواسته‌اند متن بیانیه‌شان را به عنوان شکایت نزد سازمان جهانی کار، تشکل‌های جهانی کارگری و سازمان ملل متحد ثبت و پیگیری کنند.

شکایت کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از دولت جمهوری اسلامی به طور مشخص به این دلایل است:
«نقض حقوق بدیهی کارگری از سوی جمهوری اسلامی ایران و نقض حقوق اولیه‌ای مانند تحصن، تشکل، اعتراض، تجمع و آزادی بیان و عقیده و اقدام مکرر در شکنجه و آزار و اذیت آقایان بخشی و نجاتی و نیز خانم قلیان و نیز حامیان کارگری مانند آقایان محمدی‌فر، امیر‌قلی و خانم الهیاری که از مطالبات ما کارگران هفت‌تپه دفاع کرده‌اند.»

در این بیانیه از تمامی فعالان کارگری، حقوق بشری و رسانه‌ها تقاضا شده است ضمن ترجمه این شکایت‌نامه، آن را در نهادهای ذی‌ربط ثبت و شکایت کارگران هفت‌تپه را از طرق لازم پیگیری کنند:
«ما خواهان اعمال فشار و گشودن پرونده علیه دولت ایران درباره نقض حقوق کارگری هستیم. ما قویا خواهان پایان دادن به اعمال فشار به اسماعیل بخشی و سپیده قلیان برای اعتراف اجباری مجدد و تعهدهای اجباری هستیم. ما خواهان آزادی بی‌قید و شرط اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و مختومه شدن پرونده‌های گشوده شده علیه آنها و نیز علیه آقایان علی نجاتی، محمد خنیفر و مهدی قلیان هستیم.»
رادیو زمانه