به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۸

بازداشت ۶ دختر جوان به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه، ۶ دختر جوان به دلیل تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران بازداشت و به زندان قرچک منتقل شدند. زنان ایرانی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها برای تماشای تمرین و بازی های فوتبال مردان را ندارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایران وایر، روز دوشنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۸، ۶ دختر جوان به دلیل تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان قرچک منتقل شدند.

بر اساس این گزارش هویت چهار تن از این زنان، “زهرا خوشنواز”، “فروغ علایی”، “هدیه مروستی”، “لیلی ملکی” عنوان شده است.
در این گزارش آمده است که موج اول بازداشت‌ها بنا به شکایت و درخواست “مهدی تاج”، رییس فدراسیون فوتبال ایران از اطلاعات سپاه برای جلوگیری از تلاش دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر رخ داده است.

طی هفته‌های گذشته اعتماد آنلاین مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها را در قالب سوال از مکارم شیرازی پرسیده و وی در پاسخ گفته بود که حضور زنان در ورزشگاه ضرورتی ندارد و از تلویزیون مسابقات را تماشا کنند.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: اینکه گیر داده‌اند که حتماً در ورزشگاه‌های ایران زن هم باید راه پیدا کنند دلشان برای زنان ما سوخته؟ دلشان برای سالن های ورزشی سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زن‌ها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟
لازم به ذکر است که زهرا خوشنواز طی سال های گذشته چندین بار با گریم های مردانه به ورزشگاه آزادی رفته و بازی تیم مورد علاقه‌اش را از نزدیک تماشا کرده است. وی تاکنون در خصوص انگیزه‌هایش از حضور در ورزشگاه مصاحبه‌هایی با روزنامه ایران و سایت ورزشی آی‌سپورت داشته است.

لیلی ملکی نیز از دیگر طرفداران زن پرسپولیس است که سال‌های گذشته عکس‌هایی از حضورهایش در ورزشگاه آزادی در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است.

فروغ علایی، عکاس زن ایرانی است که در فروردین ماه سال جاری در بخش مجموعه عکس ورزشی جایزه معتبر ورلد پرس فوتو را از آن خود کرد.

وی در اردیبهشت ماه عکسی از چهره گریان زینب، دختری که با گریم مردانه به ورزشگاه آزادی رفته بود منتشر کرد. علایی در توضیح کوتاهی برای این عکس نوشته بود که زینب در این عکس باند دور سینه اش را باز کرده و از شدت درد دارد گریه می کند.

لازم به ذکر است که جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا پیشتر طی نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدارسیون فوتبال ایران ضمن ابراز تاسف در خصوص اجرایی نشدن تعهدات حسن روحانی مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از وی درخواست کرده بود که تا قبل از ۱۵ ژوئیه ٢٠١٩ مقدمات لازم برای حضور زنان ایرانی و خارجی برای تماشای بازی های فوتبال در ایران فراهم شود. این ضرب‌الاجل به پایان رسیده است و در صورت عدم برداشتن ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممکن است هر برخوردی با فوتبال ایران صورت بگیرد.

گفتنی است زنان ایرانی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها برای تماشای تمرین و بازی های فوتبال مردان را ندارند.