به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۹۸

تجارت آلمان با ایران در نیمه اول سال به نصف رسید

اداره فدرال آمار آلمان گزارش داد که تجارت این کشور با ایران در نیمه نخست سال جاری به دلیل تحریم‌های آمریکا به نصف رسیده است. صادرات آلمان به ایران از ژانویه تا ژوئن حدود ۴۹ درصد کاهش یافته و به ۶۷۶ میلیون یورو رسیده است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) با استناد به گزارش اداره فدرال آمار آلمان گزارش داد که صادرات آلمان به ایران به دلیل تحریم‌های وضع شده آمریکا علیه ایران کاهش چشمگیری داشته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

طبق این آمار واردات آلمان از ایران نیز در ظرف شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱۱۰ میلیون یورو رسیده است.

صادرات آلمان به ایران بعد از امضای توافقنامه برجام درسال ۲۰۱۵ از طرف ایران و کشورهای پنج به علاوه یک که آلمان هم جزو آن بود افزایش پیدا کرده بود.

اما افزایش تبادلات تجاری آلمان و ایران دیری نپایید و بعد از خروج یک جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های سخت و شکننده این کشورعلیه ایران به تدریج کاهش پیدا کرد. بعد از لغو برجام از طرف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بسیاری از شرکت‌های آلمانی به همراه دیگر شرکت‌های اروپایی بازار ایران را ترک کردند. ایالات متحده آمریکا تهدید کرده است که هر شرکتی که با جمهوری اسلامی ایران معامله کند با تحریم‌های این کشور مواجه خواهد شد.

شرکت‌های آلمانی بعد از این تهدیدها فعالیت‌های تجاری خود را در ایران متوقف و یا محدود کردند. این شرکت‌ها نگرانند که در صورت ادامه معامله با ایران، ممکن است بازار تجارتی خود در آمریکا را از دست بدهند.

اروپایی‌ها برخلاف آمریکا تلاش دارند تا توافقنامه برجام را نجات دهند و مناسبات تجارتی خود با ایران را حفظ کنند. در نتیجه این تلاش‌ها اینس‌تکس، سازوکار مالی ویژه‌آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام راه‌اندازی شد تا با وجود تحریم‌های آمریکا امکان تجارت با جمهوری اسلامی ایران فراهم شود. ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای معاملات غیردلاری با ایران قرار است تجارت با این کشور را به‌رغم تحریم‌های آمریکا برای شرکت‌های اروپایی امکان‌پذیر سازد اما با گذشت چندین ماه از تاسیس این نهاد هنوز تراکنش مالی انجام نشده است.

اوضاع منطقه در هفته‌های اخیر به دلیل حمله به تانکرهای نفت در خلیج فارس به شدت بحرانی شده است. دولت آمریکا مسئولیت این حملات را برعهده ایران گذاشته اما ایران آن را رد کرده است.

دویچه وله فارسی