به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۸

واکنش‌ها به تصمیم اسرائیل درباره دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا

تصمیم دولت اسرائیل در روز پنجشنبه ۲۴ مرداد به منع کردن دو عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از سفر به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی واکنش‌های موافق و مخالف زیادی در پی داشته است.
قرار بود ایلهان عمر نماینده سومالیایی‌الاصل از ایالت مینه‌سوتا و رشیده طلیب نماینده ایالت میشیگان با تبار فلسطینی، دیدار از اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی را از شنبه ۲۶ مرداد آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ایلهان عمر در بیانیه‌ای اقدام اسرائیل را «توهین به ارزش‌های دموکراتیک» و معادل تصمیم دونالد ترامپ در ممنوعیت سفر شهروندان از کشورهایی با اکثریت مسلمان به خاک آمریکا، نامید.

وی به طعنه نوشت از تصمیم «تنها دموکراسی خاورمیانه» شگفت‌زده نشده است.

رشیده طلیب که والدین فلسطینی‌اش به آمریکا مهاجرت کرده بودند، عکسی از مادربزرگش را که در کرانه باختری زندگی می‌کند، در توییتر خود قرار داد و نوشت او «شایسته است که زندگی محترمانه و در صلح داشته باشد».

به نوشته طلیب، تصمیم اسرائیل «نشان ضعف» آن است.

این در حالی است که دونالد ترامپ بامداد پنجشنبه در توییتی نوشته بود، اگر اسرائیل به این‌دو اجازه ورود بدهد، «ضعف نشان داده است».

آقای ترامپ، ایلهان عمر و رشیده طلیب را کسانی توصیف کرد که «از اسرائیل و همه مردم یهود متنفر هستند و هیچ حرف یا اقدامی نمی‌تواند نظرشان را تغییر دهد».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل زمان کوتاهی پس از انتشار توییت آقای ترامپ اعلام کرد که برنامه دیدار ‌دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا، «نشان می‌داد که آنها در صدد ضربه زدن و فتنه‌انگیزی علیه اسرائیل بوده‌اند».

اما ایپک کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا بدنبال تصمیم اسرائیل، در بیانیه‌ای تاکید کرد که با ایلهان عمر و رشیده طلیب بر سر حمایت آنها از جنبش تحریم اسرائیل و با طلیب که حامی وجود یک کشور برای فلسطینیان و اسرائیل است، اختلاف نظر دارد ولی هر عضو کنگره باید بتواند به اسرائیل سفر کند.

نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان تصمیم اسرائیل را «مایوس کننده» نامید و آن را نکوهش کرد؛ استنی هویر رییس اکثریت دموکرات در این مجلس نیز دولت اسرائیل را به بازنگری در تصمیمش فرا خواند.

آقای هویر در روزهای گذشته همراه با یک هیئت حدودا هفتاد نفره از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به اسرائیل سفر کرده و با بنیامین نتانیاهو نیز دیدار داشت.

استنی هویر یادآور شد که ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا ماه گذشته گفته بود که اسرائیل به خاطر احترام به کنگره، بر سر راه سفر این نمایندگان مانعی ایجاد نخواهد کرد.

سناتور چاک شومر نیز در نیویورک گفت، تصمیم دولت نتانیاهو «تنها به مناسبات آمریکا و اسرائیل و حمایت از اسرائیل در آمریکا لطمه خواهد زد».

جو بایدن یکی از نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا گفت، همواره «حامی مشتاق» اسرائیل بوده اما هیچ دموکراتی نباید از ورود به اسرائیل بخاطر باورهایش منع شود.

با وجود این، تصمیم دولت اسرائیل حامیان سرسختی نیز دارد.

دیوید فریدمن سفیر دولت دونالد ترامپ در اورشلیم، از تصمیم اسرائیل پشتیبانی کرد و آن را یک «اقدام کاملا درست« نامید. وی تاکید کرد که واشینگتن به این تصمیم احترام می‌گذارد.

آقای فریدمن در بیانیه‌ای نوشت که نتیجه عملکرد تحریک‌آمیز این نمایندگان مجلس در اسرائیل می‌توانست مانند انتقال سلاح به داخل خاک اسرائیل باشد و این کشور محق است که نگذارد سلاح فتنه و تحریک وارد مرزهایش شود.

به گفته سفیر آمریکا در اسرائیل، جنبش بی‌دی‌اس که ایلهان عمر و رشیده طلیب حامی آن هستند، چیزی جز جنگ اقتصادی علیه اسرائیل با هدف مشروعیت‌زدایی و نابودی دولت یهود نیست.

ایلهان عمر، رشیده طلیب، آینا پرسلی و الکساندرا اوکازیو کورتز که به گروه چهارنفره موسوم به «جوخه» مشهور شده‌اند، از جنبش بی‌دی‌اس حمایت کرده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه کرده‌اند که می‌خواهد آمریکا فعالان این جنبش را تحریم نکند.

انتقادهای دموکرات‌ها از اسرائیل در پی تصمیم تازه دولت نتانیاهو در ارتباط با دو عضو مسلمان دموکرات در حالی است که حمایت از اسرائیل در کنگره واشینگتن همواره یک امر فراجناحی بوده که در لوای همه دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات یا هر اکثریتی در مجلسین نمایندگان و سنای واشینگتن، ادامه یافته است.

اکثریت یهودیان آمریکا به حزب دموکرات رای می‌دهند؛ از زمان دولت دونالد ترامپ تا حدی از این حمایت از دموکرات‌ها کاسته شده و سفر روزهای گذشته هیئت نمایندگان دموکرات به اسرائیل ظاهرا گامی در راستای بازسازی این حمایت و نیز آشنا کردن ده‌ها عضو جدید مجلس نمایندگان به مسائل اسرائیل از نزدیک بود.

تصمیم دولت نتانیاهو به منع سفر دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا به اسرائیل، نظر به انتخابات پارلمانی ماه آینده اسرائیل، موجی از واکنش در این کشور را بدنبال داشته هر چند که اکثریت حامی این تصمیم است.

فلسطینیان نیز این فرصت را برای حمله دوباره به اسرائیل مناسب تشخیص داده‌ و شدیدا از این کشور انتقاد کرده‌اند.

رادیو فردا