به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۵، ۱۳۹۸

کشتی حامل نفت ایران رفع توقیف شد

ابرنفتکش "گریس ۱" در آب‌های جبل‌الطارق
مقامات جبل الطارق با وجود مخالفت آمریکا، نفتکش "گریس ۱" را رفع توقیف کردند. از ناخدای کشتی تعهد گرفته شده که پس از آزادی رهسپار سوریه نشود. وزارت دادگستری آمریکا در صدد بود نفتکش را در اختیار بگیرد.
نفتکش "گریس ۱" با دستور مقامات جبل الطارق رفع توقیف شد. روزنامه "جبل الطارق کرونیکل" می‌نویسد از ناخدای کشتی تضمین گرفته شده که نفتکش پس از آزادی رهسپار سوریه نشود. 

خبر رفع توقیف این نفتکش، نخست در توییتر روزنامه یاد شده منتشر شد. قرار بود دیوان عالی جبل الطارق صبح پنجشنبه ۱۵ اوت حکم آزادی کشتی را صادر کند اما وزارت دادگستری آمریکا از دولت محلی جبل الطارق خواست توقیف نفتکش را تمدید کند.

قاضی دادگاه اعلام کرده که اطلاعی از درخواست آمریکا ندارد و تصمیم‌اش را بر اساس شواهد و مدارک مربوط به پرونده گرفته است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در توییتر نوشته که "تلاش‌های مذبوحانه آمریکا" برای ممانعت از رفع توقیف نفتکش با "شکست تحقیرآمیز" روبرو شد. او در توییت دیگری تاکید کرده که گفت‌وگوهای مستمری در ۴۰ روز گذشته در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی در جریان بود.

نفتکش "گریس ۱" که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران بود، شش هفته قبل توسط پلیس جبل‌الطارق و نیروهای ویژه بریتانیایی به ظن "انتقال نفت به سوریه بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا" توقیف شد. توقیف این نفتکش به بحرانی دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا منجر شد. مقامات جمهوری اسلامی این اقدام را "راهزنی دریایی" خواندند. 

سپاه پاسداران ایران نیز دو هفته بعد از توقیف نفتکش ایران کشتی "استنا ایمپرو" با پرچم بریتانیا را در آب‌های تنگه هرمز و به اتهام "نقض مقررات عبور و مرور دریایی" توقیف کرد. ایران سپس اعلام کرد که رفع توقیف از نفتکش گریس ۱ به رفع توقیف از نفتکش بریتانیایی کمک خواهد کرد. بریتانیا اما در واکنش به توقیف استنا ایمپرو، پیشنهاد تشکیل یک ناوگان اروپایی برای حراست از نقل و انتقالات دریایی را داد. 

وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، در واکنش به رفع توقیف نفتکش "گریس ۱" در توییتر نوشت: «آمریکا که در پیشبرد تروریسم اقتصادی از جمله محروم کردن بیماران سرطانی از داروهای مورد نیازشان شکست خورده، می‌خواست با سوءاستفاده از مبانی حقوقی، اموال ما را در آب‌های بین‌المللی برباید. این تلاش برای راهزنی دریایی نشان می‌دهد که دولت ترامپ تا چه حد قوانین را خوار می‌شمرد.»

دویچه وله